Velofollies, de eerste wielerklassieker van het jaar, lokte maar liefst 41012 bezoekers.

Het voorbije weekend was Velofollies in de expohallen te Kortrijk de place to be voor de fietsliefhebbers.

Heel wat exposanten uit binnen en buitenland kwamen hun waren uitstallen voor een publiek dat ging van de gewone recreatieve fietser, tot de extreemste wielerfreak. Alles wat ook maar met de fiets te maken had kon je hier zo goed als aantreffen. Schoenen, helmen, wielen, sloten, verlichting, fietsdragers, fietsvakanties, voeding, tot zelfs mobilhomes, kortom alles kon je er bewonderen. Ook tal van exposanten uit onze regio waren van de partij. Denk maar aan Neapharma, Decca, Baguet fietsvakanties, Flanders, Thompson, Color Monkey, …

Wat opviel was dat een gewone simpele fiets bijna niet meer wordt gekocht. De E-bikes: elektrische fietsen tot 25 km/u en speedpedelecs tot 45 km/u hadden heel wat succes bij het aanwezige publiek. Want iedereen wil toch zijn steentje bijdrage aan het milieu en daardoor laten toch al veel mensen hun auto aan de kant staan en gaan ze met de fiets naar het werk. Goed voor het milieu, de portefeuille en voor de conditie redeneren de meesten. Ook voor oudere mensen is die elektrische fiets een zegen. Nu kunnen ze tenminste zonder al teveel moeite terug naar de markt of naar de okra fietsen. Hierbij aansluitend waren veel standen ook gericht op veiligheid in het verkeer. Helmen, fluo kledij, verlichting, … : niets wordt aan het toeval overgelaten om goed gezien te worden en zo veilig en wel ter plaatse te geraken. We konden zelfs een helm bewonderen die na een val je thuisfront op de hoogte brengt indien jezelf niet binnen een bepaalde tijdslimiet het alarm afzet. En dat de technologie niet stilstaat zagen we eveneens bij een slot dat je kan openen en sluiten met je smartphone.

De koersfiets mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Alle gekende merken waren op de afspraak en je kon er de pareltjes van verschillende topvedetten bewonderen. De Pinarello fiets van Tourwinnaar Egan Bernal, de Bianchi crossfiets van Wout Van Aert, de Canyon van Mathieu Van der Poel, net zoals de Giant van gouden Greg Van Avermaet. De streekmerken zoals Thompson en Flanders mochten natuurlijk ook niet ontbreken. De prijskaartjes van sommige pareltjes waren soms duizelingwekkend. Een topkoersfiets met alles er op en er aan loopt al gauw tot 10.000 euro en meer. Hier kunnen de meesten alleen maar van dromen, maar deze fietsen zijn natuurlijk vooral voor de profs bestemd alhoewel er toch ook al heel wat wielertoeristen met deze pareltjes rondrijden. De mountainbike was natuurlijk ook bij vele merken te bewonderen. Deze fiets wordt door velen meer en meer beschouwd als hun winterfiets. Technisch gezien wordt bij mountainbikes meer en meer overgegaan naar één tandwiel vooraan en twaalf kroontjes achteraan. Hiermee kan je zowel op het vlakke als in de bergen uit de voeten. Ook de dubbel geveerde mtb’s zijn zeer in trek omdat dit minder belastend is voor de rug. De Gravelbike is dan weer een beetje de nieuwe rage. Deze fiets zoekt een beetje het midden tussen een racefiets en een mountainbike. En dan is er ook nog het indoorfietsen. Heel wat fietsers vinden het in de winter te koud om buiten te fietsen en trainen dan maar op hun Tacx of Wahoo of Elite indoortrainer. Via platforms zoals Zwift rijden sommigen zelfs wedstrijden tegen andere indoorfietsers. De technologie nam hier duidelijk een hoge vlucht.

Traditioneel maakt Velofollies er ook een erezaak van om enkele bekende koppen naar het salon halen. Dit jaar waren o.a. Sir Bradley Wiggins en Fabian Cancellara de genodigden om te praten over hun koersverleden, de koers en hun  leven. Mooie verhalen van twee prachtige atleten die de wielersport meer dan kleur gaven dit tussen enkele ploegvoorstellingen door.

Velofollies was weer een hoogdag voor de vele fietsliefhebbers. Met maar liefst 41.012 bezoekers kunnen de organisatoren tevreden terugblikken op een geslaagde editie. Op naar volgend jaar waar we nu al naar uitkijken om opnieuw de nieuwste snufjes te kunnen bewonderen.

 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

X