Wim Schrever: ‘Toch tevreden met voorlopig parkeer- en autovrij centrum.’

'En dan komt ‘Gezellig Geraardsbergen’ een beetje dichterbij.'


Geraardsbergen. Vanaf vandaag geldt een (tijdelijk) nieuw mobiliteitsplan in het stadscentrum van Geraardsbergen: in het kader van een veilige corona-exit worden de vier hoofdstraten van het winkelcentrum parkeer- en autovrij tussen 9u en 18u. De regeling zou gelden tot 25 mei. Er komt ook een wekelijkse evaluatie. Daartoe besliste het stadsbestuur enkele dagen geleden.   Wim Schrever – campagnemaker bij Fietscampagne vzw – is niet erg gelukkig met de wijze hoe de beslissing werd genomen, maar wil de kans met beide handen grijpen om de fietser meer ruimte in het verkeer te geven.

Ongelukkige communicatie
Vanaf vandaag gaat een voorlopig mobiliteitsplan in het stadscentrum van start. Een deel van het centrum zal tot 25 mei auto- en parkeervrij zijn. Wim Schrever – campagnemaker bij Fietscampagne vzw – is niet erg gelukkig met de manier hoe de beslissing werd genomen: ‘Dat het lokaal beleid die beslissing nam zonder stakeholders erbij te betrekken is een beetje ongelukkig: bewoners, bezoekers, handelaars, scholen, organisaties noch voetgangers en fietsers werden daarbij betrokken. Ook Fietscampagne vzw werd niet gecontacteerd of geconsulteerd. Nochtans voeren we al acht jaar een onderbouwde communicatie-op-maat om meer mensen (weer) vaker op de fiets te krijgen, in en rond Geraardsbergen. We werkten al eerder een concreet plan met autovrije straten uit, onder de naam ‘Gezellig Geraardsbergen’ (cfr folder in bijlage). Bovendien boden we herhaaldelijk aan onze mobiliteitskennis en -ervaring te delen met het lokale beleid/stadsdiensten.’

Opportuniteiten
Wim Schrever betreurt dat de beslissing werd ingefluisterd door de autobestuurders en dat er helaas geen visie achter zit die ingegeven is in het belang van de fietsers: ‘Als lokale fietsbeweging hadden we dus al te graag op voorhand betrokken geweest bij de stadsplannen op   maat van mensen (ipv enkel op maat van autoverkeer). We blijven bereid om bij te staan, met raad en daad. Dat het stadsbestuur de speciale verkeersregeling tevens drie dagen na aankondiging in voege wil brengen, is kort op de bal. Al heeft ook dat waarschijnlijk te maken met de hoogdringendheid ikv de corona-crisis.’

Fietsencampagne vzw wil de kans toch benutten om de fietser meer ruimte te bieden in het verkeer: ‘Niettemin willen we het stadsbestuur en hun diensten alle succes wensen: we hopen dat het lukt en dat bewoners en bezoekers   de meerwaarde van het autominderen in de stad op een positieve manier kunnen ervaren. En dan komt ‘Gezellig Geraardsbergen’ een beetje dichterbij.’

Julien Borremans