Fietsveiligheid en Fietscomfort? Zottegem bij slechtste leerlingen in Vlaanderen

Fietsersbond Zottegem heeft de resultaten bekendgemaakt van een publieksbevraging die het samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde heeft uitgevoerd en waarin werd gepeild naar fietsveiligheid en fietscomfort. Met een 67ste plaats op een totaal van 72 middelgrote steden (20.000-50.000 inwoners) bestempelt de bevraging Zottegem tot een van de slechtste leerlingen in Vlaanderen.

Lees het volledige fietsrapport van Zottegem via deze link: Fietsrapport Zottegem. Zottegem telt 26.582 inwoners. Er werden 89 enquêtes ingevuld. Volgens Fietsersbond Zottegem is ze daarmee representatief.  

“De respondenten kregen 15 vragen voorgeschoteld, onderverdeeld in de thema ´s ‘beleving’, ‘infrastructuur’ en ‘communicatie’”, legt Fietsersbond Zottegem uit. “Zottegem valt in de categorie middelgroot ( en scoort daar heel slecht. Met een 67ste plaats op 72 in deze categorie moet onze stad aansluiten bij de slechtste leerlingen van Vlaanderen. Een 5de laatste plaats, daar mogen onze politici niet trots op zijn. Fietsers in Zottegem zijn het meest tevreden over de omgeving en de natuur waarin ze kunnen fietsen, met een 3,4 op 5 meteen de hoogste score. Veilig naar school fietsen zit er voor de Zottegemse jeugd echter helaas niet in, de schamele 1,6 op 5 toont dat er nog veel werk aan de winkel is. Veilig en comfortabel fietsen is moeilijk in Zottegem. Bestaande fietspaden worden niet goed onderhouden, gevaarlijke fietssituaties worden niet ernstig genomen en bij de heraanleg van een straat wordt er onvoldoende rekening gehouden met fietsers. Het zijn maar enkele vaststellingen van Zottegemse fietsers over fietsen in onze stad.”

Nood is groot

“Het Zottegemse stadsbestuur is ondertussen bijna 2 jaar aan het werk, maar van de ambitieuze verkiezingsbeloftes komt maar weinig in huis. Zottegem heeft dringend nood aan enkele positieve realisaties die het fietscomfort en de veiligheid van fietsers verhogen.   De Fietsersbond blijft bezorgd over enkele recente ingrepen (rotonde Langestraat x Jasmijnstraat x Tweekerkenstraat en Godveerdegemstraat x Broeder Mareslaan). Ingrepen die tonen dat de autodoorstroming blijft primeren en de flankerende fietsinfrastructuur onvoldoende zijn. Het ontbreekt Zottegem aan een doordachte mobiliteitsvisie waar ook de fietser centraal staat. De Fietsersbond probeert op een constructieve manier deel te nemen aan het beleid en hoopt dat dit dramatisch fietsrapport de bestuursploeg kan wakker schudden.”