Over Superette Anna, DIY cinema en zoveel meer. NUUS sprak met Piet Sonck

De DIY cinema is aan een welverdiende opmars bezig: vanaf nu is de film “Superette Anna”, door onze eigen regisseur Piet Sonck, te zien bij Telenet en Proximus.

Piet Sonck: “De benaming DIY cinema klink tof en charmant maar is tegelijk ook hard; je staat er immers helemaal alleen voor.
In Vlaanderen is het eigenlijk heel simpel: ofwel wacht je tot je steun krijgt van het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds — vorig jaar waren er een 240 aanvragen waarbij er voor 7 producties steun werd toegekend — nvdr.) en dan kan je jaren wachten ofwel doe je werkelijk alles z élf, van het maken van het script, het zoeken van acteurs die bereid zijn om voor een mindere gage mee te werken, het zoeken van sponsors, het opmaken van een lastenboek enz.”

Piet Sonck is hier een buitenbeentje, hij is van opleiding handelsingenieur en gespecialiseerd in marketing.
De liefde voor film was er steeds en op latere leeftijd deed hij bijkomende studies film in New York en Londen.
Hij startte zijn carrière vanaf 2010 als filmmaker met het maken van kortfilms, videoclips en dergelijke, meestal gratis, niet voor het geld maar voornamelijk uit zijn passie voor het vak.

De rode draad doorheen alle (kort)films is het thema miscommunicatie en het maken van longshots (filmen van lange stukken zonder pauze) waarbij hij zonder noemenswaardige montage een verhaal vertelt.

Ook “Superette Anna” is hiervan een voorbeeld. De volledige film duurt 82 minuten en bestaat uit 14 scènes die op een verborgen manier aan elkaar hangen.

“Ook het budget voor “Superette Anna” was erg klein” vertelt Piet verder.
“Als je weet dat het gemiddeld budget voor een Vlaamse film 2,5 miljoen Euro kost, hebben wij het gedaan met een budget nog kleiner dan 10% daarvan, maar voor dat bedrag heb ik toch een langspeelfilm afgeleverd met een mooie en bekende cast. In dat bedrag zit werkelijk alles, ook de crew is enorm belangrijk.
Het moeilijkste is de puzzel in elkaar krijgen zodat je met een zeer beperkt budget alles kan doen, zonder jezelf in financi ële problemen te brengen.
Zo ken ik het verhaal van een collega die zelf een zware persoonlijke lening is aangegaan om haar film “Sinner” te kunnen draaien. Blijft dan steeds de onzekerheid om met de opbrengst de kosten te dekken en niet met een financi ële kater over te blijven.
Daarom vond ik het belangrijk om te werken met long shots, waardoor ik het aantal filmdagen kon beperken en ook een kleiner aantal locaties gebruikt heb dan in grotere producties.
In mijn geval is het risico   geen 100% want ik kreeg geen steun van het VAF maar kon echter wel genieten van tax shelter.
Ik ben ook van mening dat dit risico zoveel mensen tegenhoudt of zelfs afschrikt om een eigen echte film te maken, niettegenstaande het aanwezige talent.

“Superette Anna” blijft voor mij nog steeds een experiment, dat ik orden onder de benaming Faction, een mix van Facts en Fiction.”

Het uitbreken van de Coronacrisis heeft uiteraard ook een negatieve impact gehad op de film.
Net op het ogenblik dat de film in première zou gaan in Cinema Sphinx in Gent brak de crisis uit en kan de lancering niet doorgaan.
Intussen staat de creativiteit niet stil en staan verschillende andere producties te wachten tot het moment dat de zalen opnieuw open kunnen gaan voor het grote publiek en blijft dan de vraag of je als “Superette Anna” kan opboksen tegen eventueel andere Indie films uit het buitenland waar er bijvoorbeeld w él een groter budget voor was.

Naast de programmatie van “Superette Anna” op de digitale platformen van Proximus en Telenet heeft Piet zelf al een paar initiatieven genomen: “zodra de situatie na de lockdown het toelaat ga ik, voor wie het wenst, een cosy video experience doen bij mensen thuis. Mensen kunnen mij als het ware inhuren en ik kom bij mensen thuis samen met het aantal aanwezigen naar de verschillende versies van de film kijken en kunnen nadien een open gesprek hebben over film maken in de breedste zin van het woord, omdat ik graag inga op interactie met de mensen.

Er komt ook een Culturele Centrumtournee in het najaar.

Intussen ben ik volop bezig met mijn tweede langspeelfilm in voorbereiding. De bedoeling is dat die uitkomt in maart 2022.
De tweede film wordt er één met een iets hoger budget.
Als je “Superette Anna” als een   low-budget film mag beschouwen (naar Belgische normen) wil ik nu streven naar een mid-budget film.
Intussen is ook de regelgeving bij het VAF veranderd, in die zin dat er ook ruimte zou zijn voor steun aan makers van mid-budget films. Ik hoop dan ook een positief gevolg van het VAF voor mijn nieuwe film.

Voor de fictiereeks Hannah VR heb ik trouwens w él steun gekregen van het VAF, als eerste ooit voor een VR (Virtual Reality) fictiereeks!

Het eerste seizoen is klaar en we starten in augustus met de opnames voor het tweede seizoen.”

“Superette Anna” is vanaf nu te bekijken op de digitale platformen van Telenet en Proximus en binnenkort in een Cultureel Centrum bij u in de buurt!

Zeker doen!