GRIM niet blij met rally – toenemend verzet tegen geplande passage autorally in Maarkedal

Reactie burgemeester Joris Nachtergaele (Maarkedal): " We zetten maximaal in op informatie en transparantie."

 

Bij veel inwoners van Maarkedal sloeg de mededeling dat er een autorally komt op 11 oktober in als een bom. Het is niet niks: 120 rallywagens die drie keer per dag tegen hoge snelheid en met veel lawaai   het parcours in Oudenaarde, Kruisem en Maarkedal   rijden. De dag voordien rijden elektrische wagens het parcours. Dit vertelt  Rita Van de Voorde.

GRIM: Geen Rally In Maarkedal

Mensen die zich normaal gezien niet profileren, schrijven nu naar de burgemeester en schepenen. Zij voelen zich bekocht omdat de beslissing voor de rally boven hun hoofd genomen is.  Het ongeloof en het gevoel van machteloosheid zijn omgeslagen in samenhorigheid. Vandaar de oprichting van de actiegroep GRIM, Geen Rally In Maarkedal .

Het doel   van GRIM is het   behoud van Maarkedal als parel van de Vlaamse Ardennen, het gebied bij uitstek waar mensen rust vinden. Inwoners en bezoekers genieten te voet, al joggend, per fiets, te paard of met nostalgische vespa’s of 2PK’s van het landschap.  De openbare wegen die zij en de landbouwers gebruiken, worden nu cadeau gegeven aan de rallyrijders. Maarkedallers delen graag hun parel met anderen, maar ze willen geen stank voor dank krijgen. Aan een autorally gaan proefritten vooraf en navolgers testen de kleine wegen met hun scherpe bochten uit.   Er zullen zich gevaarlijke conflicterende toestanden tussen rallyrijders en andere weggebruikers voordoen.

Een lid van de minaraad,   zelf autoliefhebber,   geboren en getogen in Maarkedal verwoordt het zo: “In de eerste plaats benadruk ik dat elke sporttak de kans moet krijgen om zijn sport uit te oefenen. Ik heb geen probleem  met een autorally, maar deze hoort niet thuis in Maarkedal. Er zijn andere streken  waar de rallysport historisch ingeburgerd is. De Vlaamse Ardennen zijn synoniem voor de Ronde van Vlaanderen en dat moet zo blijven. Ik zie in een autorally geen meerwaarde voor Maarkedal of voor de lokale middenstand. De manier waarop de rally Maarkedal binnensluipt, stoort me. Dergelijke sportactiviteiten bezorgen de gemeente en haar inwoners overlast en mogen niet beslist worden in gesloten schepencollege. Er moet op voorhand minstens geluisterd worden naar de bewoners. Wat helaas niet het geval was.”

De gemeente Maarkedal was er als de kippen bij om het burgemeesterconvenant tegen vervuilende uitstoot te tekenen, maar doet met de autorally al haar inspanningen teniet.

Brokkenpiloten en gedupeerden

Maarkedal wil met de rally een ‘ander publiek’ lokken. Een rally zorgt inderdaad voor spektakel en   trekt veel volk. “Daarvoor komen we.” Zegt een 80-jarige liefhebber.  Het spektakel is te vergelijken  met spelen van de Romeinen toen het publiek zich ook kostelijk amuseerde ten koste van gedupeerden.

Bij vorige edities in Oudenaarde en Kruisem zijn mensen die langs het parcours wonen met de brokken blijven zitten. Het ging moeizaam om de aangerichte schade op een faire manier hersteld en vergoed te krijgen.

Er werd een elektrische poort vernield die pas een jaar later min of meer hersteld is geworden en slechts gedeeltelijk is terugbetaald. Op een ander adres werd al enkele malen de weideafsluiting ernstig beschadigd. Een rallywagen reed zelfs een keer met een lange sliert prikkeldraad tot aan de finish in Oudenaarde. Zolang de eigenaar een klein bedrag inbracht door zelf de schade te herstellen, kreeg hij een vergoeding. Anders werd het toen de gedupeerde de werkelijke kosten voor herstelling door een vakman indiende. De brokkenpiloten hebben ook geen respect voor oude hagen en knotbomen of andere kleine landschapselementen. Het is hen om de snelheid te doen en niet om de schoonheid van de Vlaamse Ardennen.

Helemaal huiveringwekkend wordt het als toeschouwers een rallyrijder die in de gracht is beland een handje toesteken en er elk moment een volgende rallywagen kan langskomen. Of wat te denken van de peuter die in een badje achter een haag speelde en net die plek verlaten had toen zich ook daar een rallywagen in de haag boorde? Soms is schade zelfs niet met geld te herstellen.

Maarkedallers willen het huidige imago van hun streek behouden. Ze zien het niet zitten dat Maarkedal en omgeving een magneet voor verstoring van rust en veiligheid worden. GRIM is ervan overtuigd dat ook het bestuur van Maarkedal mee wil met moderne inzichten op gebied van volksgezondheid en leefomgeving. Niet alleen schadelijke gassen en fijn stof, maar ook lawaai zijn bedreigend voor mensen en dier.

GRIM grimmaarkedal@gmail.com

Reactie burgemeester Joris Nachtergaele (Maarkedal): ” We zetten maximaal in op   informatie en transparantie.”

Joris Nachtergaele (N-VA): “Ik heb alle begrip voor de bezorgdheden en bedenkingen die worden geuit en deel die ook voor een groot stuk. Het is jaren geleden dat er nog een rally plaats vond in Maarkedal. Voor ons gemeentebestuur is dat ook een nieuwigheid.   Wij hebben jaarlijks zo’n 160 aanvragen voor evenementen en doortochten. De rally is er hier één van. Dit is inderdaad geen evenement als een ander en daarom hebben we ook maximaal ingezet ingezet op informatie en transparantie omdat we weten dat dit een enorme impact heeft en enigszins breekt met wat we hier gewoon zijn. Dat dit beslist is zonder dat iemand werd geconsulteerd is dan ook niet correct. De organisatie heeft het evenement al voorgesteld aan de voltallige gemeenteraad op 28 januari. Toen waren er   geen bedenkingen of opmerkingen. Wij vonden het belangrijk dat te doen om ook daar eens te temperatuur te meten. Daarnaast is er ook door de organisatie een infovergadering georganiseerd begin juli voor alle mensen die langs het parcours wonen en langs de straten die leiden naar het parcours. Volgende week wordt er een tweede infovergadering georganiseerd. Meer dan dat kunnen we echt niet doen. Ik krijg reacties van voor en tegenstanders en we zullen die allemaal meenemen voor een evaluatie na 11 Oktober.”