Snowgames in Lessen… een verkeersinfarct voor de Astridlaan en de Groteweg ligt in het verschiet


Geraardsbergen/Lessen. In Lessen raakt het megaproject Snowgames in een stroomversnelling. Eens het project op volle toeren draait, worden er dagelijks 6000 bezoekers verwacht en jaarlijks een verkeersstroom van 300.000 wagens. Tel daarbij nog de rechttrekking van de N42, een nieuwe KMO-zone langs de Astridlaan, een multifunctioneel sportcomplex aan de Groendreef… en een verkeersinfarct op de Astridlaan en de Groteweg ligt in het verschiet. De vraag is of de heraanleg van de Astridlaan zal volstaan om de verkeerstroom in goede banen te leiden.

In Lessen raakt het project Snowgames — een indoor Valley — blijkbaar in een stroomversnelling. Het project wordt opgetrokken in drie aangrenzende steengroeven en beslaat een oppervlakte van 220.000 m ². Er wordt een sneeuwoppervlakte voorzien van 100.000 m ², zowat 20 voetbalvelden groot. Voor de liefhebbers is er ook 85 m indoor ijsklimmen, het grootste traject ter wereld. Boven op het enorme aanbod wordt ook een alpine dorp met winkels en diensten voorzien en een hotel met 100 kamers. Snowgames zal het grootste indoor skiresort in de wereld zijn. De ontwerpers beweren dat Snowgames meer dan drie keer energie-effici ënter zal zijn dan de bestaande indoor skiresorts. De kost van het project wordt geschat op €135 miljoen.

Het project zorgt al jaren voor enige beroering, maar lijkt nu wel letterlijk en figuurlijk van de grond te komen. De verkeersstroom die Snowgames teweeg zal brengen, is niet min. Men rekent op een gemiddeld aantal bezoekers van ongeveer 6.000 mensen per dag en 300.000 voertuigen per jaar, waarvan een significant deel langs de N42 zal denderen.

Kansen en bedreigingen
Uiteraard brengt het project ook heel wat mogelijkheden en kansen voor Geraardsbergen met zich mee. Het toerisme kan worden aangezwengeld en er lonkt extra werkgelegenheid. Waarom kunnen de bezoekers van Snowgames niet even afzakken om in onze binnenstad lekker te winkelen en te genieten van de plaatselijke horeca?

Anderzijds mogen we ook niet blind zijn voor de overlast. Voor de N42 — de Astridlaan en de Groteweg — dreigt een verkeersinfarct. De drukte en de daarmee gepaard gaande verkeersonveiligheid spreken nu reeds tot de verbeelding. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zijn er op de N42 de laatste 15 jaar 220 ongelukken gebeurd. Uit onderzoek blijkt immers dat de N42 (Nederboelare-Lessen) tot de ‘zwarte’ route behoort, waar de kans op een zwaar ongeval tot minstens 40 keer hoger licht dan op een veilige route.

De N42 — die loopt van Wetteren, over Oosterzele, Zottegem, Herzele, Lierde, Geraardsbergen tot Lessen —  is een belangrijke verbindingsweg tussen de verschillende gemeenten in de regio en  is tevens belangrijk  voor de ontsluiting naar de E40. De rechttrekking van de N42 tussen Godveerdegem en Steenhuize-Wijnhuize zou het verkeer sneller en veiliger moeten laten doorstromen, maar Filip De Bodt (vzw ’t Uilekot en vzw Climaxi) heeft daar grote twijfels bij: ‘De files zullen blijven. Aan het uiteinde van de N42 zitten twee ‘stopsels’. Het verkeer komt enerzijds aan de oprit van de E40 in Wetteren vast te zitten en zal in Geraardsbergen op de Astridlaan tot stilstand komen.’ De druk op de Astridlaan en de Groteweg zal nog toenemen.

Verkeerschaos
Bovendien zal de ontwikkeling van bepaalde activiteiten op de Astridlaan de verkeerschaos nog verder in de hand werken. Ter hoogte van de Groendreef wordt nog een KMO-zone gepland en op de terreinen van KSV hoopt men een multifunctioneel sportcomplex te ontwikkelen. Met de rechttrekking van de N42 zal de verkeersstroom richting Walloni ë nog intenser worden. En wat zal de invloed van de eventuele invoering van het rekeningrijden zijn? Leefbaar? Patrick Coone (Weerbaar Geraardsbergen) zei daarover in het verleden tegen Nuus: ‘Mobiliteit en leefbaarheid zijn begrippen die zeer nauw met elkaar verbonden zijn. Wie hier in Over- en Nederboelare woont, ondervindt dat dagelijks aan den lijve. Iedereen begrijpt dat een doorstroom van ongeveer 10.000 vrachtwagens per maand niet leefbaar is.’ Naar de toekomst toe zal de verkeerstroom nog toenemen. Een verkeerscongestie dreigt.

Door het centrum van Overboelare dendert zwaar verkeer terwijl de weg daar eigenlijk niet geschikt voor is. Doordat de baan te smal is, rijden zware vrachtwagens bijna permanent op het fietspad. Armand Matthijs (Rebus) wees er al verschillende malen op dat de veiligheid van de zwakke weggebruikers op de Astridlaan ernstig in het gedrang is.
Ook de aanleg van nieuwe kavels langsheen o.a. de Marktweg verhoogt eveneens de druk op de gebelgde Astridlaan. In wijken zoals de Overpoort, de Dutskouter, Waaienberg, Solleveld… heerst een ongeziene bouwwoede. De plannen voor de heraanleg van de Astridlaan liggen klaar, maar of ze het dreigende verkeersinfarct kunnen voorkomen, is zeer de vraag.

Om het verkeer wat veiliger te laten verlopen, beloofde minister Lydia Peeters dat er in 2021 op de Groteweg trajectcontrole zou worden georganiseerd. Maar of dit meer is dan een druppel op een hete plaat, valt sterk te betwijfelen.

De rondweg… utopisch
Dan is er nog het oude idee om rond Nederboelare en Overboelare een rondweg aan te leggen, die van Diepbeke zou vertrekken en voorbij Overboelare op de N42 zou aansluiten. De bedoeling is dat het verkeer richting Lessen via de rondweg wordt omgeleid, waardoor de verkeersdrukte op de Astridlaan en de Groteweg afneemt. Het project is zeker ‘ambitieus’ maar utopisch en stuit op een zee van praktische bezwaren. Patrick Franceus (Groen): ‘Hoe denkt men die ringweg te realiseren? Men zal moeten zoeken naar andere oplossingen. Voor de ringweg moet men immers twee dorpskernen doorkruisen (Goeferdinge en Zarlardinge). Of gaan we voor een “Lange Wapper” à la Geraardsbergen?’

Op lange termijn zit er niets anders op om met de betrokken gemeenten van de N42 — van Lessen tot Wetteren — rond de tafel te gaan zitten en te zoeken naar een oplossing, gericht op de leefbaarheid van de mensen die langsheen het traject wonen. De tijd dringt…

Julien Borremans

https://snowgames.be/nl/

 

X