Gezelligheid troef op het startevent ‘Ondernemers Oosterzele’ in restaurant Agathea in Landskouter. Met een onthaal in stijl, uiteenzettingen van Thomas Caesens, Carolien Ongena (EROV), ludiek dankwoord van Hugo Verstraeten, networking, verzorgde dranken (‘t Gijzelaarke is in) en culinaire verwennerij met streekproducten, werd het startevent ‘Ondernemers Oosterzele’ een mooi succes. 54 ondernemers, een aantal politici en pers waren geïnteresseerd in het nieuwe verhaal van O2. (Oosterzele Onderneemt wordt 02). Met veel overtuiging stelde voorzitter Thomas Caesens het nieuwe concept voor. De plannen ogen heel ambitieus.
Thomas Caesens: ‘Onze vereniging voor en door Oosterzeelse Ondernemers wil proactief en onafhankelijk zijn. We willen de lokale handel en de communicatie tussen handelaars stimuleren en een spreekbuis zijn van de communicatie met het gemeentebestuur. We nemen contact met de dienst lokale economie om de belangen van de Oosterzeelse Ondernemers te behartigen. Onze kernwaarden: ondernemend, transparant, communicatief, innoverend, energiek én actief. We zijn ook zinnens om jaarlijks twee ‘networking’ events te organiseren. We gaan ook twee magazines per jaar uitbrengen’, speechte Thomas Caesens vol overtuiging. Het magazine wordt in een hypermodern, eigentijds jasje gestopt, het getuigt van veel goede smaak. O2 gaat ook de digitalisering van de Oosterzeelse Ondernemers stimuleren door opleiding en web-platform. De lokale handel zal ook gestimuleerd worden met acties (10 november lancering). Thomas Caesens stelde ook het nieuwe logo voor (heel modern) én de huidige bestuursploeg met Koenraad Boel, Lesly Van Den Berge, Kris Van der Eecken, Hugo Verstraeten, Daan Janssen en voorzitter Thomas Caesens. Wie interesse heeft om toe te treden tot het bestuur kan contact opnemen met ondernemersoosterzele@gmail.com.
Na de introductie van Thomas Caesens volgde de uitstekende causerie van de heel bevlogen Carolien Ongena (EROV). ‘Onze missie is ondernemers te stimuleren, ondernemers inspireren, het beste uit zichzelf en hun organisatie te halen. Ze zette met veel verve de troeven van de provincie in de kijker. Als daar zijn: de streekproducten, lekker Oost – Vlaams, de wijndomeinen (11 wijnbouwers in onze streek, 27 in Oost – Vlaanderen). Ook de economische bedrijvigheid in Oosterzele werd belicht. Oosterzele (13.844 inwoners) groeit lichtjes aan, in de laatste 5 jaar kwamen er 3.457 nieuwe inwoners in Oosterzele terwijl er 3.146 inwoners de gemeente verlieten. (winst 311). Er zijn in Oosterzele 163 handelspanden (12 leegstand). Het aantal winkels en horecazaken dalen. Goed om weten is dat er subsidies kunnen verkregen worden vanuit de provincie. We hoorden in onze lange carrière al veel speeches, de speech van Caroline Ongena was vlot, to the point, boeiend en leerrijk. Caroline Ongena praatte met veel gloed en overtuiging, etaleert vakkennis, is gedreven, een uiterst loyale medewerkster van de Economische Raad Oost-Vlaanderen (EROV). Een boeiend betoog. Haar speech sloeg aan. Ze past perfect in het plaatje dat EROV voor ogen heeft. Well done, Caroline.
Na de ronduit schitterende presentatie van Caroline Ongena mocht Hugo Verstraeten (20 jaar lang de vaandeldrager van Oosterzele Onderneemt, Lokale Economie, AZO’s,… het geslaagd startevent afronden. Blij met de huidige gang zaken in het O2, een mix van jonge mensen én ervaring. Hij gaf het startsein voor de ‘networking’ met dé quote van de avond. ‘Praat met elkaar, leer uw collega’s kennen, je mag deze avond eens vreemd gaan’, grapte Hugo Verstraeten, de man met oneindig veel verdiensten voor de lokale economie in Oosterzele.
Conclusie: Een netwerk is enorm belangrijk voor ondernemers. Gemeenten kunnen niet zonder een veerkrachtige lokale economie. Het wordt ook belangrijk om nog meer in te zetten op digitalisering. Er moet blijvend worden ingezet op lokaal kopen. Er moet een aanspreekpunt zijn voor lokale ondernemers. Een fijne groep ondernemers die bereid zijn om mekaar business te helpen groeien, zo breed mogelijk contacten uitbouwen. Het netwerken geeft je ‘peace of mind’’. Een gezellige maar efficiënte manier van zakendoen. O2 wil specifiek de belangen en thema’s behartigen van ‘Ondernemers Oosterzele’. De machine bolt. De toekomst oogt mooi, het bestuur gaat O2 trendy maken. De vernieuwing als pijler voor de komende jaren. Een pluim aan het bestuur van O2, er is lef en visie, droom en daad. (mvdv, foto’s ddl).