700 leerlingen testen 20 beroepen tijdens Beroependorp

Geraardsbergen. Vanaf vandaag tot en met donderdag bezoeken zo’n 700 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar uit Geraardsbergen het Beroependorp in JC De Spiraal. In een activiteitenparcours proberen ze er 20 beroepen uit om zo hun eigen interesses uit te breiden en hun talenten aan te scherpen. Ze kunnen er kennismaken met een bouwplaatsmachinist een kok, een kinderbegeleider, een programmeur, een radiopresentator en nog veel meer.

Het spreekt voor zich dat er tijdens deze activiteiten een wereld opengaat voor de 11 à 12-jarigen. In pedagogische termen heet dat horizonverruiming en talentverkenning. Voor de tieners is het een verrijking van hun zelfkennis door te doen, te proberen, te falen en opnieuw te proberen. Zo ontdekken ze waar ze talent voor hebben en wat ze al dan niet graag doen. Het is niet voor niets dat we hen op deze leeftijd onderdompelen in een bad vol ervaringen: binnenkort maken zij belangrijke keuzes op het vlak van studierichting en secundaire school. Kinderen die zichzelf goed kennen, die hun talenten en interesses in kaart hebben gebracht, zijn beter gewapend om een juiste studiekeuze te maken en zich dan ook goed in hun vel te voelen.

Op woensdag 15 februari om 19u staan de CLB’s klaar om een netoverstijgend verhaal te brengen naar de ouders van de leerlingen. Zij krijgen tips over hoe ze hun kind het beste begeleiden in het studiekeuzeproces en komen te weten welke onderwijsmogelijkheden er in de regio zijn. Het geheel wordt educatief omkaderd in de klas met lesmaterialen van Het Beroepenhuis vzw. Dit omkaderend lesmateriaal werd opgefrist en flexibeler gemaakt en legt nog meer de nadruk op talentverkenning.

Het Beroependorp in Geraardsbergen is een samenwerking van Lokaal Bestuur Geraardsbergen, GO! Atheneum Geraardsbergen, Atheneum Herzele, Stella Matutina, de CLB’s, de lerarenopleiding van HOGENT, het Beroepenhuis vzw, Sectororganisaties Constructiv, Volta, Alimento, Uit De Marge vzw, boerin korte keten Ine Vandeputte en Radio M fm.