Na eerder deze week de burgemeesters van Oosterzele, Zottegem en Wetteren (zie link) zet nu ook UNIZO Oost-Vlaanderen de Vlaamse regering onder druk om werk te maken van de vernieuwing van de N42.
“Het dossier sleept al meer dan 40 jaar aan. Juridische procedures zorgden voor vertraging. Ondertussen stapelen de verkeersproblemen zich op: files zorgen dagelijks voor economische schade, terwijl de veiligheid van automobilisten en fietsers onvoldoende gegarandeerd is. De bereikbaarheid van Zuid-Oost-Vlaanderen blijft een pijnpunt voor ondernemingen en hun medewerkers”, klinkt het vanuit UNIZO Oost-Vlaanderen dat aangeeft het initiatief van de drie burgemeesters te steunen. “De Vlaamse Regering heeft duidelijke criteria vastgelegd voor opname in het Geïntegreerd Investeringsplan. De herinrichting van de N42 beantwoordt aan deze criteria op meerdere niveaus. Het project zal de economische meerwaarde van Zuid-Oost-Vlaanderen versterken door een vlottere verbinding met de E40 en omliggende gemeenten te garanderen, wat rechtstreeks bijdraagt aan de Vlaamse welvaart. Tegelijk draagt het bij aan verkeersveiligheid door een modernere en veiligere infrastructuur met aandacht voor fietsers en zwakke weggebruikers. Daarnaast sluit het project naadloos aan bij de doelstellingen rond bereikbaarheid en de modal shift. De nieuwe N42 zal niet alleen zorgen voor een vlottere doorstroming van het autoverkeer, maar ook veilige fietsinfrastructuur en verbeterde combimobiliteit mogelijk maken. Bovendien is de N42 al decennia een prioriteit in regionale mobiliteitsplannen en is er een breed maatschappelijk draagvlak voor de herinrichting.”
UNIZO: “Schop dringend in de grond”
Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen stelde UNIZO voor de meeste gemeenten in Oost-Vlaanderen een memorandum op met prioritaire aanbevelingen. De realisatie van de N42 kwam daarin in verschillende gemeenten naar voren als essentieel voor de economische toekomst van de regio. “De tijd van studies en vertragingen is voorbij, nu moet de schop dringend in de grond,” stelt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. “De Vlaamse Regering mag dit dossier niet opnieuw op de lange baan schuiven. De N42 is niet zomaar een lokale weg, maar een strategische verkeersas voor Zuid-Oost-Vlaanderen. Zonder een vlotte ontsluiting komt de economische ontwikkeling van de regio in het gedrang. Het is nu aan de Vlaamse Regering om een doorbraak te forceren. UNIZO Oost-Vlaanderen zal de komende maanden nauw opvolgen welke stappen de Vlaamse Regering zet en blijft druk uitoefenen om de herinrichting van de N42 bovenaan de politieke agenda te krijgen.”
Lees ook