Heel wat vragen rond verkeersveiligheid tijdens de Brakelse gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van mei  in Brakel waren er heel wat vragen rond verkeersveiligheid. Er was nog niet lang een zwaar verkeersongeval gebeurd aan kruispunt Den Ooievaar met een fietser en heel wat politieke partijen in Brakel hadden vragen rond die veiligheid.

Jan Haegeman (Broakel 2.0) : ” In de vorige legislatuur waren er al heel wat vragen rond verkeersveiligheid. Denken we maar aan de oversteek Leierwaarde in Zegelsem, het kruispunt Haeyershoek-Meerbeekstraat en het kruispunt Geraardsbergsestraat – Rondweg.

Er is daar al heel wat lobbywerk gedaan door de vorige schepen van mobiliteit maar het duurt allemaal lang eer er iets kan worden gewijzigd of aangepast.”

Jeroen Vercruysse (GROEN) verwees eveneens naar het ongeval op de Kleiberg en vroeg of er niet snel bijkomende maatregelen kunnen worden genomen voor de veiligheid. Kan dit zware ongeval geen hefboom zijn om er meer vaart achter te zetten?”

Veronique Lenvain (Vlaams Belang) vroeg hoe het zit met het beloofde verkeersplateau aan de Haeyerhoek – Meerbeekstraat.

Raadslid Monia Waelkens (Open Vld) vroeg of er  niet meer kan gedaan worden voor de fietsveiligheid.

Schepen voor mobiliteit Peter Vanderstuyf antwoordde: ” Ik ben pas nieuw als schepen voor mobiliteit. Het lobbywerk tot nu toe werd grotendeels gedaan door Sabine Hoeckman.

Het kruispunt Haeyershoek -Meerbeekstraat zal niet meteen worden aangepakt omdat de Haeyershoek dient te worden heraangelegd. Er is overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)maar snel gaat het allemaal niet.  De werken worden nu richting 2027 gestuurd. Door de aanwezigheid van de sportsite zouden de bushaltes wel worden opgeschoven richting De Rijdt wat met zich meebrengt dat er een voetpad moet komen.

Wat betreft de veiligheid in het algemeen van de zwakke weggebruiker werd er de zone 30 ingevoerd in het centrum, kwamen er beveiligde oversteekplaatsen op de Rondweg (2) en aan de gemeenteschool in Parike. Er is het nieuwe fietspad op de Ronsesestraat en weldra wordt ook de Kasteeldreef aangepakt.

Het realiseren van een zebrapad op gewestwegen evident en wordt veelal geweigerd. De vraag om een zebrapad aan de sporthal  ( vraag Veronique Lenvain- Vlaams Belang)of aan het rusthuis in Opbrakel (vraag Franky Bogaert – Vooruit)  is niet realiseerbaar.

De gemeente Brakel gaat in overlegd met de hogere overheden om eventueel verlichting mogelijk te maken langs het Mijnwerkerspad om de fietsveiligheid te verhogen.”

Fietsveiligheid kan nog een heel stuk beter 

Los van de gemeenteraad  in Brakel komen we tot de conclusie dat de fietsveiligheid nog naar een hoger niveau kan getild worden.

De naam FIETSSTRAAT is in Brakel is nog altijd een taboe want er is er geen enkele. 

Onze vraag is waarom dit niet mogelijk is op de as Oorloge -Kouteren voor de fietsers die uit de richting Elst-Zwalm -Zegelsem komen.  Op die manier zouden  fietsers de levensgevaarlijke Kleiberg mijden en dit zeker op de spitsuren.

Een tweede belangrijk punt is het heropwaarderen van het Mijnwerkerspad.  Het Mijnwerkerspad is een fietsader tussen Michelbeke en Opbrakel. Zoals jullie weten heeft Brakel op zijn grondgebied geen FIETSSNELWEGEN of werd deze trein gemist.

De gemeente Brakel gaat nu onderhandelen over de mogelijke plaatsing van verlichting langs het Mijnwerkerspad.

Spoorwegbedding  voorrang geven 

Het werd in de recentste  gemeenteraad gezegd  dat meer  burgers de fiets nemen. In Aalst zien we een belangrijk voorbeeld van hoe het wel kan. De oude spoorwegbedding tussen de Aalsterse deelgemeente Baardegem en Aalst ( lengte meer dan 7km) is een voorrangsweg geworden. Alle verkeer dat het fietspad kruist moet voorrang geven aan de fietsers op de voormalige spoorwegbedding. Navraag leert ons dat er geen incidenten te betreuren zijn en dat automobilisten voorzichtig zijn bij het kruisen van het fietspad (STOPTEKEN). Men kan de mosterd soms ergens anders halen om nog meer veiligheid te creëren en ideeën op te doen!