Basisschool De Smidse in Erwetegem en de Stedelijke Academie voor Woord, Muziek en Dans (SAMWD) blikken met trots terug op een bijzonder semester vol creativiteit en samenwerking binnen het project Kunstkuur. Onder de titel Kunst en cultuur verbinden de wereld werkten leerlingen en leerkrachten samen aan een reeks artistieke projecten waarin maatschappelijke thema’s vanuit muzische expressie centraal staan.
“Drie ervaren leerkrachten van SAMWD versterken het team van De Smidse, waarbij leerlingen uit de derde kleuterklas, het eerste leerjaar en het zesde leerjaar actief betrokken worden. Het project bereikte een hoogtepunt met een sprankelend kerstspektakel op vrijdag 19 december, uitgevoerd door en voor de leerlingen van de school”, licht de directeur van SBS De Smidse Daphné Roman toe. “De dansende wafels en de kerstwens gaat over warmte en elkaar helpen. Er werd gezongen en gedanst, ondersteund door instrumenten zoals tafelbellen en boomwhackers. Een belangrijke boodschap van rust en vrede die onze kinderen meenemen richting een welverdiende kerstvakantie. Het kerstverhaal over wafels werd uiteraard niet toevallig gekozen, maar past bij onze traditionele wafelenbak. Het oudercomité bakte vandaag immers naar goede gewoonte verse wafels voor al onze kinderen.”
“Kunstkuur biedt leerlingen de kans om actief te experimenteren met kunst,” aldus Andy Dhondt, directeur van SAMWD. “We stimuleren niet alleen hun expressieve en cognitieve ontwikkeling, maar leren hen ook hoe kunst complexe maatschappelijke vraagstukken verkent en inzichtelijk maakt.”
Directeur Daphné Roman van SBS De Smidse benadrukt het succes van de samenwerking: “Dit project toont aan dat de synergie tussen SAMWD en onze school tot betekenisvolle projecten leidt. We zetten deze samenwerking dan ook met veel plezier voort. Ouders en grootouders kunnen tijdens de vakantie genieten van opnames van de voorstelling. Het project “Kunstkuur” heeft niet alleen een zichtbare impact op het onderwijs, maar versterkt ook de band tussen school, academie en gemeenschap. Met een blik op de toekomst mikken we op verdere verdieping van onze samenwerking, met als doel leerlingen te blijven versterken in hun artistieke, expressieve en cognitieve ontwikkeling en tegelijk het leerkrachtenteam wederzijds te professionaliseren.”






