Open brief aan de wandelfederaties in Vlaanderen

unnamed (1)

Algemeen, 11/05/2017 – Lezersbrief – Zijn de wandelclubs het slachtoffer van hun eigen succes…? Het is logisch dat de administratie van de wandelfederaties niet direct verantwoordelijk zijn voor wat de organisatoren, dus de wandelclubs  “ te velde” doen. Toch kunnen en dienen de Vlaamse wandelfederaties hun aangesloten wandelclubs aan te zetten tot een hoger kwaliteitsniveau…

1) Het taalgebruik op aankondigingsborden

Een kort overzicht van wat vaak verkeerd wordt gebruikt, wat dus meestal in aanplakborden staat te lezen:

* inschrijfkaart  moet zijn INSCHRIJVINGSKAART

* afstempeling  moet zijn CONTROLESTEMPEL

* de baan oversteken, moet zijn DE WEG OVER STEKEN

* opgelet gevaarlijke baan , moet zijn opgelet GEVAARLIJKE WEG

* belegdebroodjes, moet zijn BELEGD BROODJE

* ons tarief, kan zijn:  onze TARIEVEN

* gewoon meedelen HONDEN AAN DE LEIBAND

* secretariaat, vervangen worden door ADMINISTRATIE

2) Meer aandacht voor hygiënische toiletten

Wat  heb ik vaak vastgesteld vorig wandeljaar:

a) geen water op de toiletten om uw handen te wassen

b) defecte toiletten en soms urinoirs die lekken

c) het lukt niet altijd omwille van de infrastructuur, maar liefst gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen

d) vaak kan een probleem ivm toiletten opgelost worden door inhuring van een mobiel toilet (of meerdere toiletboxen)

e) dikwijls te weinig of geen papier om handen te drogen

f)  geen zeep om uw handen te wassen

g) geen schoonmaak van toiletten tijdens de loop van de dag, terwijl dat soms absoluut nodig is

h) slecht één (1) handdoek om uw handen te af te drogen…

3) Wat betreft de catering

a) koele dranken ook steeds koel houden

b) belegde broodjes hygiënisch verpakken en liefst in “vershoud folie” i.p.vin een servet

c) als het kan belegde broodje KOEL bewaren (vooral in de zomer)

d) barbeque vlees  niet laten zwart branden

e) alles wat warm moet zijn voor de bb, ook  steeds warm houden

f) alles wat koud moet staan (slaatjes en sausjes)  ook steeds koud houden

g) tijdig de tafels afruimen

h) als het kan dranken en eten NIET op dezelfde plaats serveren (te lang aanschuiven aan één plaats)

i) handschoenen gebruiken als voedsel met de handen dient bewerkt te worden

4) Infrastructuur

Het gebeurt wel eens dat de zaal of clubcafetaria beperkt is, en dat er bv. geen 100 mensen kunnen plaats nemen.

Sommige organisatoren plaatsen dan rijen tafels bij elkaar om de capaciteit te verhogen. Het grote nadeel is dat

vele mensen (wandelaars) moeten opstaan van hun tafel, om iemand door te laten…

Verder brengt dat heel wat ongemak mee, zoals vallen over de poten van een stoel  met een koffietas in uw handen, enz..

Wanneer een gebouwtje echt te klein zou dit niet mogen gebruikt worden als “pauze lokaal of rustplaats”

Soms klopt de indeling niet en worden de ingang(en) of uitgangen volledig geblokkeerd door tafels van de organisatoren. De veiligheidsvoorschriften moeten steeds van toepassing blijven, denk maar aan eventuele evacuatie.

Sommige organisatoren maken melding van een NOODNUMMER en hangen dit ook goed zichtbaar uit ! Toch zijn er wandelingen waar je als wandelaar GEEN noodnummer of een ander GSM-nummer vindt.

Wandeltochten voor minder mobiele mensen goed en duidelijk bewegwijzeren.

Ik hoop dat deze voorstellen  de “kwaliteit in het algemeen kunnen verhogen“.

Het is niet als kritiek bedoeld maar eerder om een beteer dienstverlening te realiseren;

waarbij de wandelaar alleen maar voordeel  heeft en de organisator minder zorgen.

Auteur (wenst anoniem te blijven) is gekend op de redactie.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

X