Vlaamse Ardennen, 05/07/2017 – De digitale Beiaard bestaat 6 maanden. De overgang van papier naar het scherm bracht een verschuiving met zich mee. Wie leest vandaag de Beiaard? Op welke momenten komt u op bezoek? Wat met de smartphone generatie?
(bron en afbeeldingen: Google Analytics)
Duiding bij de bovenstaande wereldkaart:
95% van de bezoekers komt uit eigen land. Toch valt het op dat van overal ter wereld bezoekers de weg vinden. Nederland, de USA en Frankrijk spannen de kroon, Spanje en Duitsland vervolledigen de top-5. Expats zijn een deel van ons nieuwe publiek. De Vlaams-Ardennezen vind je overal,… en de zomervakantie is nog niet eens aangebroken.
Neem de krant mee op vakantie: nuus.be of debeiaard.com
De lezer van de digitale Beiaard is behoorlijk jong.
Adolescenten vormen slechts een klein deel van het publiek, al zijn ze niet vies van een stuk uit De Beiaard. Er zijn, vergeleken met de vroegere papieren versie, opvallend veel jong-volwassenen en mensen van middelbare leeftijd die de digitale krant weten te smaken. De piek ligt tussen de 45 en 54 jaar.
De 65-plussers zijn (nog) ondervertegenwoordigd.
Voor die doelgroep moet actie worden ondernomen. Van redactieleden komt de vraag om extra promotie te maken naar de ouderen toe.
En wat met papier?
Wat blijkt uit de contacten van onze medewerkers: veel ouderen hebben geen computer of tablet. Van diegenen die al online zijn, blijken velen niet te weten dat De Beiaard (zonder enige onderbreking) de overstap heeft gemaakt van (betalend) papier naar een (gratis) digitale omgeving. Lees het Beiaard verhaal.
De afgelopen 6 maanden werd alle werk gedaan door onbezoldigde vrijwilligers.
Fantastische reporters en fotografen bleven berichten doorsturen en ondertussen hebben zich ook een pak nieuwe medewerkers aangediend. Iedereen heeft een specialiteit of is een regio genegen. Samen zorgen de redactie en de medewerkers voor continuïteit,… en m éér. De Beiaard online ontvangt vandaag meer redactionele stukken dan ’toentertijd’.
De Beiaard is mee met de digitale revolutie maar denkt met weemoed aan het papieren tijdperk.
Alleen papier is vandaag nauwelijks rendabel, of de aandacht zou vooral naar reclame moeten gaan, in plaats van naar nieuws.
Toch kan een evenwichtige vorm van reclame een meerwaarde zijn. Hoofdredacteur Pieter De Valkenaere, zal de komende maanden het pad effenen naar een commerci ële heropstanding.
Niets zal nog zijn zoals vroeger want tijden veranderen,… maar misschien bloeit er morgen iets moois?
De Beiaardredactie dankt de medewerkers voor hun vertrouwen en de goesting om mee een verschil te blijven maken.
Ook de nieuwe medewerkers worden welkom geheten. Ze maken actief deel uit van het verhaal.
Kan jij overweg met beeld en/of taal? Ben je een goed observator? Kan je objectief bericht geven of heb je een scherpe pen? Wil je mee het verschil uitmaken? De beste beelden en/of teksten komen online.
Contacteer ons en lees hoe je eenvoudig een persbericht kan opstellen.
Sociale media is vandaag oververtegenwoordigd.
Aangezien er nog geen enkele reclame is gemaakt buiten de sociale media komt twee derde van de bezoekers via Facebook op de website terecht. Dat geeft vooral aan dat de spontane bezoeker de website nog niet heeft gevonden.
De Beiaard kreeg tot vandaag nog geen aandacht in nationale of gespecialiseerde pers.
Slechts 11% van de bezoekers komt uit eigen beweging naar de website. Dat aandeel is groeiend. Onze redacteurs melden: de modale internetgebruiker weet amper dat De Beiaard online bestaat. Ondertussen doet mond-aan-mond reclame zijn werk.
Er is een potentieel aan lezers dat de weg moet vinden.
De website floreert zonder noemenswaardige promotie. Toch bereiken we een deel van het doelpubliek (nog) niet.
De Beiaard scoort zeer hoog in de ranking van zoekmachines.
Tik in Google de zoekterm in: ‘Vlaamse Ardennen krant’. De Beiaard staat bovenaan. Ook bij andere opzoekingen zoals ‘Vlaamse Ardennen nieuws’ scoort De Beiaard.
Zoekmachines zorgen voor 20% van het aantal bezoekers. De goeie ranking is een belangrijke publicitaire factor.
Wie zoekt naar nieuws komt bij De Beiaard terecht.
Wanneer wordt De Beiaard gelezen?
Aanvankelijk leefde bij de redactie de gedachte dat het week-end het ideaal moment zou zijn om de krant bij de hand te nemen en artikels te lezen. De Beiaard Magazine werd in die optiek een vast onderdeel van de krant,… maar er is m éér!
Van de eerste dag worden de mooiste stukken literatuur, van onze commentatoren en columnisten, op vrijdagavond gepost. Dat zorgt voor een specifiek publiek,… maar niet voor de lezers die hongerig zijn naar het allerlaatste nieuws,… nu direct en niet straks,… of godbetert toch niet ’tijdens het week-end’,… want dan zijn er andere activiteiten. Ook zij krijgen dagelijks hun leesvoer. Er is voor elk wat wils.
De Beiaard is overgeschakeld van een wekelijkse publicatie naar een continue stroom aan berichten.
Dat vraagt veel redactioneel werk.
De Beiaard bereikt een gevarieerd publiek.
Het valt op dat uitgewerkte interviews en stukjes proza een lange levensduur hebben. Die artikels blijven bezoekers trekken. Daarnaast zijn er de korte nieuwsberichten die veel bezoek genereren op korte tijd en dan wegdeemsteren,… tot ze terug actueel worden. Zo zien we ‘oudere’ berichten terug onder de aandacht komen wanneer ze verwant zijn aan een ander, dan actueel, bericht.
Onder elk bericht kan u links naar aanverwante nieuwsberichten vinden.
Zo ontdekt u steeds meer over de Vlaamse Ardennen.
De Beiaard heeft na zes maanden een archief van 2700 berichten online.
Dat zijn er meer dan 15 per dag.
Dinsdag is kwantitatief de absolute topdag.
De eerste dagen van de week, na het weekend, lijkt het gros der lezers op zoek te gaan naar de afgelopen activiteiten in de Vlaamse Ardennen,… of komt het omdat dat de verslagen van de weekendactiviteiten dan via de reporters binnenstromen?
Vanaf heden zal niet elk krantenartikel nog op Facebook verschijnen.
U lees sowieso m éér op de website. Op de sociale media krijgt u voorsmaakjes en eventueel korte berichten. Er is gewoon te veel te melden om dat 100% gelijktijdig via sociale media te blijven doen.
Noteer: nuus.be of debeiaard.com.
Tegelijk is het opvallend dat de populariteit van een bericht niet ècht afhangt van de dag of het uur van publicatie.
Populaire berichten worden door lezers via de website of de sociale media gedeeld en komen automatisch terecht in de lijst van meest gelezen berichten. Daar worden ze weer opgepikt door andere lezers. Dat blijkt de kracht van het internet.
Een andere statistiek die aangeeft dat de jongere generatie vandaag het gros uitmaakt van de lezers is deze: 47% bezoekt de website via het piepkleine scherm van de smartphone.
De Beiaard online is speciaal ontworpen om op elk scherm de ideale leesomstandigheden te bieden.
De website past zich automatisch aan tussen Desktop, Tablet of Mobiel gebruik. Toch gebruikt 17% ook de tablet.
Het tabletgebruik is, tot onze verbazing, in stijgende lijn.
Zo ook het desktop (de vaste computer en de laptop) gebruik. Dat geeft mogelijk aan dat de jongere bezoekers (via smartphone/mobiel) stilaan ook wat ruimte moet laten voor de oudere gebruiker.
De senioren vinden langzaamaan de weg.
De tablet is het ideale toestel voor oudere gebruikers. Misschien het ideale cadeau voor de bomma of voor opa, mits ze draadloos toegang hebben tot internet? Help ze om digitaal mee te zijn.
De Beiaard is er voor iedereen.
‘Jong van lijf en leden‘ of ‘jong van hart‘, De Beiaard is er voor iedereen: de levensgenieter, de sportieve burger, de nieuwsvreter of de liefhebber van proza.
De Beiaard staat open voor alle berichtgeving die nieuwswaarde heeft, los van politiek of andere maatschappelijke strekking, zolang het niet ingaat tegen de wetgeving, het humanisme en de journalistieke ethiek. De eindredactie selecteert de berichten en behoudt ten allen tijde het recht op correctie en duiding.
De redactie