Merelbeke is klaar voor de toekomst met de opening van “DE MERELAAR” het dienstencentrum 2.0.

Iets meer dan een jaar geleden werd samen met Maggie De Block de eerste spadesteek gegeven met de bouw van het vernieuwt dienstencentrum. Via een wedstrijd werd ook de naam bekent gemaakt.  “De Merelaar” werd bedacht door een inwoner die jaren geleden naar Merelbeke is komen wonen en op één van zijn eerste avonden in de tuin veel lawaai uit de struiken hoorde komen. Zijn buurman vertelde hem dat het merelaars waren, die altijd veel te vertellen hadden en altijd met elkaar bezig waren. De vogels zoeken elkaar ook altijd terug op, een symboliek die het lokaal dienstencentrum perfect vond aansluiten bij hun nieuwe werking.

Op 9 december opent het gloednieuw lokaal dienstencentrum haar deuren voor het
publiek. Het lokaal dienstencentrum is de eerste nieuwbouw die opgeleverd wordt op de
site van de Poelstraat waar over anderhalf jaar ook een gloednieuw woonzorgcentrum
verrijst. De nieuwe campus zal volgens de huidige planning volledig afgewerkt zijn in april
2020.
“Het bestaande dienstencentrum was te klein geworden en we wilden het gebouw ook
klaar stomen voor de toekomst zodat het aangepast is aan de huidige en toekomstige
noden en normen.”, vertelt trotse OCMW-voorzitter Egbert Lachaert.

Egbert Lachaert OCMW voorzitter
Burgemeester Filip Thienpont

Op maat van de bezoeker

Kristine De Volder coördinator

Het nieuwe gebouw bevat ruime en lichte leslokalen die technisch beter zijn uitgerust met o.a. projectie, Wifi, enz. en die bovendien 100 % rolstoelvriendelijk zijn. Er is een grotere
cafetaria en in de nieuwe, volledig ingerichte keuken van het sociaal restaurant kunnen
naast de dagelijkse maaltijden nu ook workshops gehouden worden. Wat opvalt in het
gebouw is de huiselijke, aangename sfeer.
Er is ook een speciaal ingericht zorglokaal in functie van de thuiszorgdiensten en de
thuisverpleging. Naast de nieuwe lokalen wil het lokaal dienstencentrum ook focussen op
een nieuw aanbod van activiteiten voor specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld
mensen met kanker en hun familie of thuiswonende personen met dement ie en hun
mantelzorg er(s). Daarnaast blijft het lokaal dienstencentrum d é ontmoetingsplaats voor
iedereen uit de buurt

Laten we meteen nog eens samenvatten waarvoor mensen terecht kunnen bij het lokaal dienstencentrum.

  • Minder Mobielencentrale: deze dienst richt zich naar iedereen die een (permanent) mobiliteitsprobleem heeft. Je sluit je aan bij deze dienst en kan dan ritten aanvragen, zowel voor medische redenen als voor sociaal vervoer. Een groep vrijwillige chauffeurs voert je dan naar de dokter, tandarts, ziekenhuis, … maar ook naar de kapper, de kaarting of naar je familie. Wij beschikken ook over een aangepaste wagen voor rolstoelvervoer. Voor inlichtingen kan je elke voormiddag terecht in het dienstencentrum. Je kan hiervoor ook bij het Sociaal Huis terecht.
  • Dagelijks kan je in het dienstencentrum terecht voor een middagmaal. Er is telkens soep, hoofdgerecht en dessert. Hiervoor moet je wel vooraf reserveren. Viermaal per jaar is er een speciaal menu: mosselen, barbecue, Breughelmaal en een kerstfeest op vrijdag voor kerst. Je kan telefonisch reserveren, ter plaatse of via onze website. Je reserveert best de dag voordien, maar bij uitzondering kan het ook telefonisch, voor 9 uur ’s ochtends, de dag zelf. Wie een verhoogde tegemoetkoming heeft bij het ziekenfonds krijgt een aangepast tarief. Om te kunnen bepalen of je recht hebt op het sociaal tarief breng je bij je eerste bezoek een klevertje van het ziekenfonds mee.
  • Vanaf het voorjaar zal er ook de mogelijkheid zijn om een gesprek te hebben met een maatschappelijk werker. Daarvoor maak je vooraf een afspraak.