Protest rond plan heropstart winkelcentrum. Het stadsbestuur stuurt bij.


Geraardsbergen. Op donderdag 7 mei lanceerde het stadsbestuur een plan van aanpak voor de heropening van de winkels in het stadscentrum. Het plan werd niet bepaald op applaus onthaald. ‘Het handelscentrum wordt verkeersvrij gemaakt. Leveranciers kunnen niet meer voor de deur parkeren en klanten moeten hun wagen buiten het centrum parkeren. De timing is slecht gekozen. Mensen zullen wegblijven of naar andere steden gaan winkelen’, reageert Serge Van Der Poorten (47) van de kledingwinkel Jippy’s. Luc Swartebroeckx van burgerplatform Weerbaar Geraardsbergen is tevreden met het relanceplan maar betreurt het uitblijven van de beloofde financi ële steun van de stad. Burgemeester Guido De Padt (Open Vld) heeft intussen in samenspraak het plan bijgestuurd.

Op donderdag 7 mei lanceerde het stadsbestuur een relanceplan voor de heropstart van het winkelcentrum. Het relanceplan werd door de ha

ndelaars in het centrum van de stad op zijn zachtst gezegd niet op applaus onthaald. Er heerste heel wat commotie over een aantal maatregelen. Zo zou een stuk van de binnenstad elke dag tussen 9 en 18 uur verkeersvrij worden gemaakt. Mogelijke klanten moeten buiten de stadskern parkeren. Om de verkeersstroom op deze aanpassingen af te stemmen veranderen een aantal straten van rijrichting.

‘Het is niet het moment om te experimenteren.’
Serge Van Der Poorten van de kledingzaak Jippy’s wijst erop dat het nu niet het moment is om te experimenteren. Het handelscentrum wordt verkeersvrij gemaakt. Leveranciers kunnen niet meer voor de deur parkeren en klanten moeten hun wagen buiten het centrum parkeren. De timing is slecht gekozen. Mensen zullen wegblijven en naar andere steden gaan winkelen.’ Serge Van Der Poorten staat niet afkerig t.o.v. bepaalde voorstellen, maar vindt de tijd er zeker niet rijp voor: ‘Op drie dagen tijd zo’n ingrijpende maatregelen lanceren zonder ruggespraak van de handelaars, is nefast. Mensen zullen de komende weken niet komen flaneren in de stad, maar wensen zo snel mogelijk hun inkopen te doen. Ze wensen dan ook hun auto voor de deur te parkeren. Bovendien moeten de leveranciers ons kunnen bereiken en moeten we soms zelf voor de winkel laden en lossen.’

Volgens Van Der Poorten is het winkelvrij maken van binnenstad een interessant experiment om eens uit te testen als de coronaperikelen voorbij zijn en alle handelaars terug op volle toeren draaien. ‘Daarenboven moet het circulatieplan in de binnenstad intelligent worden aangepast aan de verkeersmogelijkheden die er zijn. Het centrum verdient intussen ook wel een opknapbeurt.’

‘Waar blijft de beloofde steun?’
Luc Swartebroeckx van burgerplatform Weerbaar Geraardsbergen is ‘tevreden dat het relanceplan voor de heropstart van het openbare leven in Geraardsbergen een aantal van zijn denkpistes en voorstellen heeft opgenomen, met name de verlenging van het gratis parkeren en het verkeersvrij maken van de Oudenaardsestraat, de Lessensestraat en het Stationsplein in de richting van het station, alsook de verandering van rijrichting in de Adamstraat.’ Anderzijds betreurt hij het uitblijven van de beloofde financi ële steun van de stad voor de handelaars:Weerbaar Geraardsbergen betreurt echter het uitblijven van fiscale en financi ële steunmaatregelen voor onze ondernemingen, winkeliers en horeca, alsook voor de talloze gezinnen die deze weken en maanden ernstig loonverlies hebben geleden.’

‘Het corona actieplan dat zes weken geleden door het stadsbestuur werd opgemaakt in samenwerking met Voka Vlaamse Ardennen en Unizo Geraardsbergen is tot op heden inderdaad dode letter gebleven. Weerbaar Geraardsbergen kijkt dan ook met veel belangstelling uit naar de concrete aanwending van de 400.000 € die door het stadsbestuur werd vrijgemaakt ter ondersteuning van de lokale economie.’

‘Het plan wordt bijgestuurd.’
Burgemeester Guido De Padt (Open Vld) heeft intussen akte genomen van de kritiek op het relanceplan: ‘Ik had eerder aan de voorzitter HC toegelicht dat we steeds vanuit het vrijwaren van de gezondheid opereren. Het niet besmetten van een ander is een absoluut uitgangspunt, reden waarom de federale overheid sterk heeft aanbevolen om bij het shoppen zelf, een mondmasker te dragen.
Ook wanneer klanten staan aan te schuiven op het voetpad, kan men niet steeds de afstand van 1,50 meter respecteren. Het verkeers- en parkeervrij maken van de centrumstraten kan daar een oplossing aan bieden, omdat de voetgangerszones op die manier gevoelig worden uitgebreid.

In samenspraak met het College van Burgemeesters en schepenen heeft burgemeester De Padt het plan reeds bijgesteld: ‘Afgesproken werd dat het huidige plan wordt geïmplementeerd en er woensdagavond een evaluatie komt. Eveneens zal aan de thuisverzorging en het laden en lossen doorgang verleend worden. Er wordt ook onderzocht hoe de verkeersafwikkeling op en rond het Stationsplein vereenvoudigd wordt. We hopen op deze manier tegemoet te komen aan sommige verzuchtingen van onze handelaars, in de hoop dat men vanaf volgende maandag een succesvolle heropstart kan beleven.’

Julien Borremans

Het stadsbestuur lanceert ‘een relanceplan’ voor een geleidelijke en gecontroleerde heropstart van het openbaar leven