Ongeluk met voetganger door slecht onderhoud voetwegen door gemeenten.

Armand Matthijs: 'Geraardsbergen en Brakel zijn verplicht om een veilige doorgang voor voetgangers te garanderen.'


Foto: Google Earth


Geraardsbergen/Brakel. Armand Matthijs – woordvoerder van Rebus vzw – heeft een verzoekschrift naar het stadsbestuur van Brakel en Geraardsbergen gestuurd met de mededeling tot het opleggen van last tot herstel van een voetweg aan de Rekeststraat, tussenBrakel-Geraardsbergen en Everbeek-Benedenplaats, in toepassing van artikel 42 van het decreet op de gemeentewegen. Pas na herhaalde tussenkomsten en vordering bij het vredegerecht kwam de voetweg weer open over de totale lengte. Naar aanleiding van een ongeluk met een voetganger, wijst Armand Matthijs erop dat het stadsbestuur van Geraardsbergen en Brakel verplicht zijn om een veilige doorgang voor de voetgangers te garanderen.

De voetweg werd doorgaans goed onderhouden. Het oneffen trac é en de prikkeldraad langs de weg maakte van de doorgang een blijvend veiligheidsrisico. Armand Matthijs: ‘Zeker ter hoogte van het terrein achter woning Rekestraat 103 waar een hoge draadafsluiting  vanop de voetweg werd  terug verplaatst naar de grens van het trac é van de voetweg. Daarbij werden afsluitingspalen, met voet  in beton, afgezaagd boven de beton. Over een uitstekende paal kwam,   zondag 16 augustus,  een wandelaar uit Affligem zwaar ten val en belandde in de prikkeldraad. Gelukkig kon deze persoon rekenen   op de eerste hulp en bijstand van uw  ge ëngageerde inwoner van Rekestraat 91.’

Het decreet is duidelijk: ‘Het is verboden de toegang tot een gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan te belemmeren, te hinderen of onmogelijk te maken.’ De steden en gemeenten zijn verplicht om een veilig wegennet op lokaal niveau uit te bouwen.

Armand Matthijs: ‘Voetweg 121 is tevens opgenomen in het wandelnetwerk ‘Bronbossen’. Daar staan nu al jaren lang autovoertuigen geparkeerd op het voetpad langs de Rekestraat, waar ook een school is gelegen. Stappers en fietsende kinderen worden daar, ondanks herhaalde vragen, gedwongen om op het rijvak te lopen of te fietsen.’

Julien Borremans