Arne Marit (23): ‘Mijn stoutste jongensdroom is om de groene trui in de Tour te veroveren en te winnen op de Champs Elysées.’

Vollezele. Arne Marit (23) is een jong wielertalent uit Vollezele en rijdt in loondienst van Sport Vlaanderen – Baloise 2022. Vorig jaar behaalde hij zijn eerste grote overwinning. Hij schreef de Plumelec-Morbihan op zijn palmares. Dit seizoen ging hij al zeven keer tegen het tarmac. Binnenkort neemt hij zijn plaats in het peloton weer in en hoopt zich in de kijker te rijden. Arne heeft ambitie: ‘Mijn stoutste jongensdroom is om de groene trui in de Tour te veroveren en te winnen op de Champs Elysées.’

Arne Marit (23) is een jong wielertalent uit Vollezele. Hij is een tweedejaarsprof die in loondienst rijdt van Sport Vlaanderen – Baloise 2022 met Andy Missotten, Walter Planckaert, Hans De Clercq, Luc Colyn en Kenny De Ketele als sportbestuurders en Christophe Sercu als teammanager. Sport Vlaanderen- Baloise 2022 is een professionele wielerploeg (UCI ProTeam) die zich toespitst op de Benelux-wedstrijden van de WorldTour, op internationale wedstrijden van de ProSeries en continentale kalenders, en voor de pistiers op de internationale UCI kalender.

Sprint als voornaamst wapen
Ondanks het feit dat de Jonge Arne dit seizoen al zeven keer tegen het tarmac ging, blijft hij optimistisch. Hij voelt zich best lekker in de ploeg. Vorig jaar behaalde hij zijn eerste grote overwinning. Hij liet zich onderscheiden in de Plumelec-Morbihan. In een massasprint liet hij het hele peloton achter zich. Na een aantal mooie ereplaatsen reed hij ook een 7de plaats in Parijs Tours. Dit seizoen werd hij overladen met pech. Binnenkort neemt hij zijn plaats in het peloton weer in en hoopt zich in de kijker te rijden. Bij de belofteploeg schreef hij de Grote Prijs Criquielion op zijn erelijst. Hij won eveneens een rit in de Ronde van Spanje en ook één in Polen.

Arne begon zijn carrière als nieuweling. Als aspirant ging hij nooit aan de slag omdat hij toen met de toeristenclub van zijn vader meereed. Daarna liet hij zich bij de junioren opmerken. Vervolgens reed hij drie jaar bij de belofteploeg van Lotto Soudal. Momenteel rijdt hij zijn tweede jaar als prof voor Sport Vlaanderen – Baloise 2022. ‘Mensen zoals Walter Planckaert en Kenny De Ketele hebben flink wat koersinzicht en kunnen ons tijdens de koers met raad en daad bijstaan’, weet Arne. ‘Kenny zat tot vorig jaar zelf in het peloton en kent dus het klappen van de zweep.’ De ploeg van Arne is voornamelijk een opleidings- en doorstroomploeg naar de grotere ploegen. Arne hoopt dit jaar door te stromen. ‘Vorig jaar was er al interesse. Dit jaar heb ik door flink wat pech nog niet veel kunnen tonen. Ik hoop daar binnenkort verandering in te brengen.’

De Vollezelenaar schittert vooral in ééndagswedstrijden waarbij zijn sprint zijn voornaamste wapen is. ‘Bij de profs zal het natuurlijk wel een stuk lastiger zijn. Het niveau ligt hoger. Volgende week start ik in de ZLM Tour. Nadien hoop ik crescendo naar mijn beste vorm te groeien, richting het BK op de weg. Nadien ga ik op hoogtestage om me voor te bereiden op een aantal ronden en ééndagswedstrijden, waaronder Parijs Tours.’

Groene trui
Arne Marit heeft vertrouwen in de ploeg. ‘We hebben een heel uitgebalanceerde ploeg. Rune Herregodts is een begenadigd tijdrijder. Kamiel Bonneu en Jenno Berckmoes kunnen wel een berg oprijden. Daarnaast hebben we nog een aantal klassieke types, zoals Jens Reynders, Ward Vanhoof en Vito Braet. Sasha Weemaes en ik nemen de sprints voor onze rekening.’ Het grote rondewerk is voor de ploeg wat hoog gegrepen, maar ronden van vijf tot zeven dagen kunnen we best wel aan.

Het niveau van het Belgisch wielrennen ligt hoog. Dat beseft Arne ook wel. ‘In vergelijking met vroeger doen we mee op meer verschillende disciplines, terwijl we vroeger meer uitblonken in de ééndagswedstrijden. Jonge renners worden door de Belgische Wielerbond beter begeleid. Zo is er het klimproject waarbij jonge renners worden onderworpen aan testen. Daarna gaan ze met de besten onder hen naar de Vogezen om echt bergop te leren rijden en nemen ze deel aan wedstrijden waar er moet worden geklommen. Remco Evenepoel heeft aan dit project deelgenomen.’

De sprinter uit Vlaams-Brabant wil in de toekomst een grote ronde rijden. ‘Ik heb geen ambities voor het klassement. Ik kan wel een lange klim overleven, maar ik moet het wel van mij sprint hebben om een wedstrijd te winnen.’ Arne heeft ambitie: ‘Mijn stoutste jongensdroom is om de groene trui in de Tour te veroveren en te winnen op de Champs Elysées.’

De jonge Marit kan aardig overweg met druk en stress. ‘Met druk van buitenaf heb ik niet echt af te rekenen. Die kan ik wel goed filteren. Ik leg mezelf soms doelen op die dan voor de nodige stress zorgen. Op het einde van het vorig seizoen reed ik bijzonder goed. Uiteraard had ik de ambitie om deze lijn naar begin dit seizoen door te trekken, maar door de felle tegenslagen lukte dit niet. Dan ligt de stress wel op de loer. Walter Planckaert heeft me verschillende keren gebeld om me moed in te spreken.’

Valpartijen
In het peloton wordt de laatste jaren toch wel heel veel gevallen. Volgens Arne Marit wordt er veel nerveuser gekoerst waardoor de wedstrijden hectischer verlopen. ‘Misschien heeft dit ook met de schijfremmen te maken, waardoor renners veel langer wachten om in een bocht te remmen. Daardoor wordt er veel dichter op elkaar gereden waardoor de marge om te reageren daalt en het risico op valpartijen fel stijgt.’ De pijn bij een valpartij valt niet te onderschatten, ‘maar de adrenaline is zo overheersend dat de renner na een valpartij gewoon op de fiets springt en de wedstrijd verderzet. De pijn komt na de wedstrijd.’

Voor de jonge renner uit Vollezele maakt de professionalisering van het materiaal en de omkadering het verschil. ‘Renners werken nu naar meerdere hoogtepunten tijdens een seizoen toe, temperen dan en werken dan via een hoogtestage naar een volgend piekmoment.’

Arne Marit straalt vertrouwen en vooral goesting uit. We horen nog van hem.

Julien Borremans