Het kruispunt van de N42 met de Schipstraat in Zottegem vormt al jaren een bron van discussie. Dit drukke knooppunt, gelegen op een verbindingsweg tussen de Vlaamse Ardennen en belangrijke snelwegen, staat bekend als een gevaarlijke locatie. Verschillende ongevallen, vaak met ernstige gevolgen, hebben geleid tot de vraag: moeten er verkeerslichten komen? Voor- en tegenstanders hebben sterke meningen, waardoor het debat volop leeft.
Voorstanders: prioriteit voor verkeersveiligheid
Kevin De Bodt benadrukt dat het kruispunt een gevaarlijk punt is, vooral voor fietsers en voetgangers : “Het oversteken van de N42 is levensgevaarlijk, zeker voor onze kinderen die naar school fietsen,” zegt hij ook als bezorgde ouder.
“Zolang het kruispunt niet wordt aangepakt met uitvoegstroken en slimme verkeerslichten die uitsluitend op rood springen wanneer er verkeer uit de zijstraten komt, blijven opstoppingen een bron van frustratie voor zowel buurtbewoners als vele weggebruikers. Uit deze frustratie ontstaan bovendien soms risicovolle manoeuvres, die vooral de veiligheid van zwakke weggebruikers in gevaar brengen.”, aldus een gemotiveerde Kevin De Bodt.
In het verleden werden bepaalde stroken gebruikt als op- en afrit van de Schipstraat. Omdat deze echter te smal bleken en daardoor onveilige situaties veroorzaakten, zijn ze inmiddels afgezet met paaltjes.
Cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum tonen aan dat er de afgelopen jaren meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden op het kruispunt. Volgens velen zou het plaatsen van verkeerslichten niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook de doorstroming ordenen. “Met verkeerslichten kunnen we de snelheid op de N42 beter onder controle houden,” aldus een woordvoerder van een lokale verkeersveiligheidsgroep.
De Herzeelse burgemeester, Johan Van Tittelboom (Open VLD), liet onlangs in een interview weten dat hij de veiligheid van alle weggebruikers als hoogste prioriteit ziet. “Verkeerslichten kunnen een oplossing bieden op korte termijn, terwijl we op lange termijn een structurele aanpak voor de N42 bekijken,” zegt Van Tittelboom.
Tegenstanders: hinder en alternatieven
De tegenstanders vrezen echter dat verkeerslichten op de N42 zullen leiden tot meer verkeersopstoppingen. “Het is nu al druk op de N42, vooral tijdens de spitsuren. Met verkeerslichten komt het verkeer hier gewoon stil te staan,” zegt een lokale ondernemer die dagelijks gebruik maakt van de weg.
Ook wijzen critici op het risico van sluipverkeer in de omliggende wijken, zoals de buurt rond de Schipstraat. “Mensen zullen alternatieve routes zoeken om de verkeerslichten te vermijden, en dat zal de leefbaarheid van onze wijken schaden,” zegt een inwoner van de nabijgelegen armstraat.
Daarnaast pleiten sommigen voor meer ingrijpende infrastructuuroplossingen, zoals een ongelijkvloerse kruising of een rotonde. “Verkeerslichten lossen het probleem niet fundamenteel op. We hebben nood aan een duurzame aanpak,” zegt een woordvoerder van een actiegroep die ijvert voor een meer doordachte verkeersplanning.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde eerder een studie uit en identificeerde verkeerslichten als een snelle en relatief betaalbare maatregel om de veiligheid te verhogen. Toch blijft het gemeentebestuur van Herzele verdeeld. Sommige schepenen willen liever wachten op structurele oplossingen, terwijl anderen een tijdelijke invoering van verkeerslichten als proefproject voorstellen.
Voor het gemeentebestuur van Herzele is overleg met de buurtbewoners essentieel. “We begrijpen dat verkeerslichten niet iedereen tevreden stellen, maar veiligheid moet altijd vooropstaan. Tegelijk willen we sluipverkeer en hinder minimaliseren.”
Het debat over verkeerslichten aan de N42 en Schipstraat weerspiegelt de complexe balans tussen verkeersveiligheid en mobiliteit. Waar voorstanders oproepen tot snelle actie om ongevallen te voorkomen, vrezen tegenstanders voor files en bijkomende overlast. Herzele staat voor een moeilijke keuze, waarbij het cruciaal is om een evenwicht te vinden dat zowel veiligheid als leefbaarheid garandeert. De komende maanden zullen uitwijzen welke richting de gemeente zal kiezen.