Wijziging dienstregeling NMBS zorgt voor heel wat onvrede: ‘Hoe moeten mijn kinderen tijdig op het examen geraken?’

Geraardsbergen. De reorganisatie van het aanbod van De Lijn en De NMBS in de streek leidt tot vervoersarmoede en tandengeknars bij o.a. ouders van de schoolgaande jeugd en de pendelaars. Een mama uit Idegem zag voor de derde keer deze week de trein naar Geraardsbergen afgeschaft worden. ‘Waarvoor betalen wij eigenlijk een abonnement?’, vraagt ze zich af.

Net tijdens de examenweek ziet een mama uit Idegem voor de derde keer in één week tijd de trein naar Geraardsbergen via de app voor de derde keer afgeschaft worden. Het gaat over de treinverbinding van Denderleeuw naar Geraardsbergen die om 7.55 uur aan het station van Idegem stopt. ‘Dit traject is niet meer mogelijk’, staat op de app te lezen. ‘Veel mensen in Idegem en Schendelbeke moeten maar zien dat hun kind tijdig op het examen geraakt’, merkt ze op. Dit heeft allemaal te maken met de gewijzigde dienstregeling die geen rekening houdt met de praktische omstandigheden van scholieren en pendelaars.

Motie
Dat de NMBS met een ernstig organisatieprobleem worstelt bleek afgelopen week. De voltallige gemeenteraad stemde een motie tegen de wijzigingen van de dienstregeling van de NMBS. Deze houdt onvoldoende rekening met de scholieren en pendelaars. De wijziging werd ingevoerd zonder voorafgaand overleg. In Herne en Galmaarden is men alvast met een petitie gestart. De respectieve gemeenteraden hebben ook al een motie gericht aan de NMBS. In de motie wordt gevraagd om rekening te houden met de pendelaars en de schoolgaande jeugd.

Als we het breder plaatje bekijken dan zien we dat de NMBS met een ernstig organisatieprobleem worstelt dat zeer zwaar weegt op de dienstverlening. In 2023 heeft de NMBS een recordaantal klachten ontvangen. Volgens de ombudsdienst Ombudsrail waren er 34% meer klachten gekomen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit komt vooral door problemen zoals afgeschafte treinen, vertragingen en het missen van aansluitingen. In totaal zijn er in 2023 meer dan 37.000 treinen afgeschaft, wat bijdraagt aan de toename van het aantal klachten.

57.000 Klachten
Ook de mama uit Idegem heeft een klachtenformulier ingevuld, maar of dit zoden aan de dijk zal zetten, is zeer de vraag. In 2022 kreeg de NMBS-klantendienst 57.700 klachten te verwerken, een record. Meer dan een derde van de klanten geeft aan ontevreden te zijn over de Belgische spoorwegen.

Ook De Lijn heeft gesnoeid in het aanbod. Begin dit jaar werden in Vlaanderen 3.247 bushaltes in Vlaanderen afgeschaft. In Geraardsbergen werd maar liefst 22% van de haltes geschrapt. In absolute cijfers betekent dit er 70 worden geschrapt en dat er maar 16 nieuwe bijkomen. Dit betekent een nettoverlies van 54 haltes. Onze streek komt er bekaaid vanaf.

Heel wat mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Voor hen vormt het wegvallen van ritten, aansluitingen of het schrappen van treinverbindingen een sociaal dilemma, waardoor ze ook kansen missen. Dat De Lijn en de NMBS in de al zo geteisterde Denderstreek daarmee geen rekening houden, getuigt van een grote wereldvreemdheid.

Julien Borremans