Discussies over verkeerslichten en verkaveling zorgen voor spanningen in Herzeelse gemeenteraad

De recente gemeenteraad van Herzele op 15 januari kende een bewogen verloop, met verhitte debatten over verkeersveiligheid, ruimtelijke ordening en de leefbaarheid van het centrum. Diverse voorstellen en beslissingen leidden tot scherpe meningsverschillen tussen meerderheid en oppositie, waarbij vooral LEEF! een actieve rol speelde.

 

Verkeerslichten op de N42 aan ’t Schipken

De geplande permanente opstelling van verkeerslichten op de N42 bij ’t Schipken in Sint-Lievens-Esse blijft een twistpunt. LEEF! pleit voor een geïntegreerde aanpak van de verkeersproblematiek. Filip De Bodt benadrukte dat het kruispunt meer potentieel biedt: “De N42 wordt nu minder gebruikt als verbindingsweg tussen Wallonië en Gent of Brussel, maar we moeten verder gaan. Slimme verkeerslichten, een kilometerheffing en overleg met omliggende steden zoals Lessen en Geraardsbergen om zwaar verkeer te weren, zijn essentieel. Ook sluipverkeer in straten als de Erwetegemstraat en Assestraat moet worden aangepakt.”

 

Schepen Evi Baeyens (CD&V) gaf aan dat de slimme lichten en een afslagstrook op de planning staan, maar dat grotere infrastructuurwerken pas in 2026 mogelijk zijn. Oppositieraadslid Joshua D’Hondt (N-VA) stelde zich fel tegen de verkeerslichten op en wees op 1.700 handtekeningen tegen het plan. De Bodt reageerde scherp: “De bewoners van Esse en het kruispunt zelf hebben meer inspraak dan automobilisten die onderweg snel een QR-code scannen omdat het verkeer hen te traag gaat.”

 

Controverse over verkaveling in de Winkelstraat

De goedkeuring van een nieuwe verkaveling in de Winkelstraat, met slechts acht woningen, stuitte opnieuw op protest. Twee geplande huizen achter de bestaande bebouwing vormen het struikelblok voor buurtbewoners. Zij overhandigden eerder al een petitie met 140 handtekeningen. Oppositieraadslid Jo De Loor (Vooruit) noemde het dossier “symptomatisch voor waarom mensen de politiek wantrouwen” en wees op de schijnbare drang om de plannen ondanks buurtprotest door te drukken.

 

Filip De Bodt stelde dat het verbreden van een voetweg van 1 naar 4 meter juridisch problematisch is: “Zoiets mag enkel in het algemeen belang, niet om projectontwikkelaars te bevoordelen.” Schepen Van Ruyskensvelde (Open-VLD) verdedigde de beslissing als wettelijk en benadrukte dat alle nodige openbare onderzoeken zijn uitgevoerd.

 

Leefbaarheid in het centrum onder druk

Gemeenteraadslid Filip De Bodt sloeg alarm over de teloorgang van het handelsleven in Herzele. Het centrum verliest steeds meer winkels en horecazaken, waaronder recentelijk twee cafés, een restaurant en een kledingzaak. “Herzele bereikt het absolute minimum aan handelszaken om de leefbaarheid te garanderen,” stelde De Bodt. Hij pleitte voor een verhoging van toelagen voor nieuwe ondernemingen en een structurele aanpak via een commissie voor herwaardering van het centrum.

 

Schepen Heidi Knop (Open-VLD) erkende het probleem, maar wees op bestaande initiatieven zoals de Herzele-munten en lokale activiteiten. De oprichting van de commissie werd unaniem goedgekeurd, maar De Bodt benadrukte dat concrete maatregelen niet mogen uitblijven: “Een processie van Echternach is niet wat Herzele nodig heeft.”

 

Socialere belastingen in de maak?

LEEF! bracht ook een voorstel naar voren om de onroerende voorheffing in Herzele te hervormen. Filip De Bodt stelde een gedifferentieerd tariefsysteem voor, waarbij energiezuinige gebouwen of kleine eigendommen minder belast zouden worden. Schepen van Financiën Sabrina De Lange (CD&V) reageerde positief en beloofde verdere uitwerking van de ideeën. Burgemeester Benjamin Rogiers (Open-VLD) kondigde aan binnenkort met meer details te komen over de beleidsplannen.

 

De gemeenteraad van Herzele toont aan dat politieke meningsverschillen groot blijven, maar ook dat de uitdagingen rondom verkeer, ruimtelijke ordening en leefbaarheid niet meer te negeren zijn. De komende maanden zullen uitwijzen of de aangekondigde maatregelen daadwerkelijk leiden tot verandering of dat de onvrede onder inwoners verder groeit.