Cafetaria op de sportsite in het meerjarenplan aangepast door nieuwe Zwalmse meerderheid.

Heel wat weerwerk van Zwalmse oppositie  

Op de eerste gemeenteraad van 2025 heeft de Zwalmse bestuursmeerderheid van Open vld Samen Sterk het huidige meerjarenplan 2020 – 2025 onmiddellijk aangepast.

Net zoals in elk lokaal bestuur loopt ook in Zwalm het meerjarenplan één jaar langer dan de legislatuur zodat nieuwe bestuursploegen voldoende tijd krijgen een bestuursakkoord te schrijven en te implementeren.

Burgemeester Matthijs Verschraegen: “Daar de Zwalmse bevolking evenwel een duidelijk mandaat toekende aan de partij Open vld Samen Sterk wensen zij onmiddellijk nieuwe accenten te leggen op doelstellingen die aangekondigd werden in hun partijprogramma n.a.v. de verkiezingen van oktober 2024.

Zo worden er o.a. financiële middelen voorzien voor de bouw van een cafetaria op de sportsite, studiekosten voor de uitbouw van een retailzone op de gewezen Smatch-site, kredieten voor de aanpak van de Krekelstraat, bijkomende middelen om de snelheidsproblematiek aan te pakken en middelen om de waterzuiveringsgraad te verhogen.”

De cafetaria is een project dat in de vorige legislatuur in de koelkast werd gestopt om geen concurrentie te zijn voor de bestaande horeca .  

Artikel 2018 NUUS – Sporthal en site krijgt nieuwe caf étaria in Munkzwalm – NUUS

Het nieuwe bestuur kon al direct op flink wat weerwerk rekenen.

Reactie van Peter Van Den Haute (N-VA) op deze beslissing : “De eerste prioriteit van de Open VLD bleek de subsidiëring van een cafetaria te zijn op de recreatiesite in het centrum van Zwalm met belastingsgeld. Dit zal de Zwalmenaar honderdduizenden euro’s kosten en dit om een directe concurrentie te organiseren tegen onze horecazaken.  Aan het station zelf bevinden zich vier horecazaken, daarnaast zijn er iets verder nog drie cafés in het centrum van Munkzwalm. Twee horecazaken aan het station hebben de laatste jaren zwaar geïnvesteerd en nu gaat hun eigen gemeentebestuur hen beconcurreren met belastinggeld. Dit is ongelooflijk voor een liberale partij. Tegen alle pincipes van het vrije ondernemen in. Mijn voorstel om met een foodtruck met terrasje (gerund door een privéondernemer) te werken werd helaas weggewuifd.”

 

In dialoog 

Matthijs Verschraegen: “Los van bovenvermelde projecten zullen de komende maanden aangewend worden om intensief in dialoog te gaan met burgers, verenigingen en adviesraden zodat eind dit jaar een nieuw, breed gedragen meerjarenplan 2026 – 2031 ter goedkeuring kan voorgelegd worden.

Wij moedigen de participatie van onze burgers aan. Ten gepaste tijde zal hierover gecommuniceerd worden.”

Krekelstraat terug openen niet voor direct

Peter Van Den Haute: “Bij het doorvragen of de Krekelstraat nu onmiddellijk zou worden opengesteld, zoals de OPEN VLD beloofde tijdens de campagne, blijkt dit nu plots niet zo eenvoudig. Peter Van den Haute: “Ze moeten nu terugkeren op hun valse beloftes. De Krekelstraat is een complex gegeven. Zelfs de riolering is gebroken. Dit wordt een hele uitdaging zoals bleek uit een studie die we met het vorige bestuur hebben uitgevoerd. Wij waren volop bezig met dit dossier maar wilden de mensen geen valse beloftes doen.“

Trajectcontroles  

De Open VLD-meerderheid wenst ook trajectcontroles in te voeren, maar zal de verkeersvertragende elementen (“hindernissen”) verwijderen. Louis Ide: “Dit is al te gek voor woorden. Iedereen weet ondertussen dat als je een trajectcontrole wil, de inrichting van de straat zo moet zijn zodat iedereen trager rijdt. Anders wordt een trajectcontrole pure geldklopperij.” Pikant detail: de nieuwe meerderheid rekent op een subsidie van de politiezone. (nvdr- Dit werd ontkend door burgemeester Matthijs Verschraegen). Dat zal ongetwijfeld leiden tot een verhoging van de dotatie die de gemeente Zwalm zal moeten betalen aan de politiezone. Toch bijzonder gelet op het feit de politiebegroting voor de Open VLD sinds kort nog een groot probleem was voor hen.”

Patrick Moreels: (Voorzwalm) had ook heel wat bedenkingen over mogelijke nieuwe trajectcontroles

Het nieuwe bestuur van Zwalm gaat 200.000 euro uitgeven aan diverse trajectcontroles.

“Het strafste is dat ze daarbij bestaande snelheidsremmers die hun nut al lang bewezen hebben gaan wegnemen om net op die plaatsen camera’s te gaan zetten” aldus de voorZwalm fractie.

De snelheden werden wel degelijk gereduceerd zonder daarbij in de zakken van de mensen te zitten.

“Deze werkwijze is daarom verwerpelijk en is hoofdzakelijk gebaseerd op een verdienmodel. Dit heeft weinig vandoen met verkeersveiligheid.

Vanwaar dit plots komt is ons een raadsel vermits hier ook geen voorafgaand onderzoek, noch studie naar de noodzaak is gebeurd.

Noch uit de ongevallenstatistieken, noch uit metingen blijkt immers een dringende noodzaak.

Daarmee worden ook de eerdere adviezen van de politie, de verkeersdeskundige en de verkeerscommissie tenietgedaan”.

Voor de voorZwalm fractie is dit na de eerdere verhoging van de belastingen op administratieve stukken en na pas de tweede maand van het nieuwe bestuur alweer een poging tot verkapte belastingverhoging.

“Is dit het bestuur is waar de Zwalmenaar zit op te wachten” vraagt men bij voorZwalm zich af.?

 

Het voorstel uit 2018