Commentaar:
Terwijl de Waalse regering in Lessen – net over de taalgrens – investeert, blijft de Denderstreek hangen in stilstand en beloftes. In Lessen komt er eindelijk een ringweg die het centrum zal ontlasten van zwaar vrachtverkeer. Aan Vlaamse kant blijft de heraanleg van de N42 een eindeloze belofte, de vernieuwing van levensgevaarlijke stuwen een slepende schande, en structurele investeringen in de Denderstreek dode letter. De tegenstelling is pijnlijk: waar Henegouwen uit het dal klimt, lijkt Vlaanderen de Denderstreek in de kou te laten staan.
De Waalse regering blaast het jarenlang vastgelopen dossier rond de ringweg N56 in Lessen nieuw leven in. Het ontbrekende stuk tussen de N42 en de N57 wordt eindelijk aangelegd. De werken zijn opgenomen in de Regionale Beleidsverklaring 2025–2029 en moeten tegen 2030 voltooid zijn.
Lessen krijgt ring
Volgens de Waalse regering (MR–Les Engagés) is de investering prioritair voor de verkeersveiligheid, het verlichten van de druk in woonkernen en het aanzwengelen van de lokale economie. Vooral het centrum van Lessen kreunt al jaren onder zwaar vrachtverkeer dat zich door smalle straten wringt. De ringweg moet daar nu komaf mee maken.
De Waalse regering wil doorpakken: binnen vijf jaar moet de ringweg klaar zijn. “Een goed uitgebouwde infrastructuur is geen luxe, maar een hefboom voor economische ontwikkeling en levenskwaliteit,” klinkt het. Ook de ontsluiting van Lessen vanaf de E429 wordt grondig aangepakt.
Wat een contrast met de Denderstreek, waar het rechttrekken van de N42 van Zottegem naar Geraardsbergen al decennia aansleept. In 2019 kondigde Matthias Diependaele (N-VA) nog aan dat de werken weldra zouden starten. Er zijn sindsdien wel voorbereidende stappen gezet – denk aan MER-studies en lokale ingrepen – maar een echte doorbraak blijft uit. Geen enkele Vlaamse bestuurder lijkt het dossier definitief vlot te trekken.

Ook de heraanleg van de drukke Astridlaan blijft uit. Volgens lokale schattingen razen er maandelijks meer dan 10.000 vrachtwagens – gemiddeld 330 per dag – via deze gewestweg door de bebouwde kom van Overboelare richting E429. Met de nieuwe rondweg in Lessen zal die verkeersdruk mogelijk nog toenemen. Al in de vorige eeuw werd gedacht aan een rondweg rond Geraardsbergen richting Lessen om het doorgaand verkeer te spreiden. Meer dan een plan op papier is het nooit geworden.
Belangenvermenging en vergunningenrommel
Hetzelfde verhaal aan de Dender. Wallonië investeerde in moderne stuwen en gecontroleerde overstromingsgebieden. Die Waalse ingrepen zorgen ervoor dat bij hevige regenval 60 procent méér water richting Vlaanderen stroomt, terwijl de streek rond Lessen zelf grotendeels gespaard blijft.
Sinds de overstromingen van 2010 worden in Vlaanderen maatregelen aangekondigd. In 2015 begonnen de werken aan de vernieuwing van de stuw in Geraardsbergen, maar ze vielen stil in 2017 na een klacht. Acht jaar later liggen de werken nog steeds stil.
De stuwen, deels nog van 19e-eeuwse makelij, zijn verouderd en potentieel gevaarlijk in gebruik. De Pano-reportage bracht dit vorig jaar scherp in beeld. De beelden legden niet enkel degebrekkige infrastructuur bloot, maar ook de bestuurlijke inertie en het gebrek aan daadkracht.
De verlening van bouwvergunningen in overstromingsgebied leidde tot ophef toen bleek dat een lokale schepen persoonlijk betrokken was in het dossier. De dubbele pet riep ernstige vragen op over integriteit en transparantie.
Plan ‘Ruimte voor Water’
Vorig jaar werd het plan ‘Ruimte voor Water’ goedgekeurd. Dat plan omvat onder meer nieuwe bruggen, hogere dijken, buffervoorzieningen, vernieuwde stuwen en – het meest controversiële – de onteigening van woningen in overstromingsgebied. Die laatste maatregel is politiek bijzonder gevoelig.
De uitvoering van het plan wordt gespreid over twintig jaar. Er is een budget van 130 miljoen euro voorzien. Als alles volgens plan verloopt, staat het Denderbekken binnen twee decennia waar Lessen vandaag al staat.
Verkiezingsbeloftes
In aanloop naar de verkiezingen van 2024 trokken vier N-VA-afdelingen uit de Denderstreek aan de alarmbel. Ze klaagden de stiefmoederlijke behandeling van de regio aan en stelden een batterij aan voorstellen voor.
Ook cd&v lanceerde via veertien afdelingen een eigen ‘Denderplan’. “Bij ons geen doemdenken maar een positief en constructief plan,” klonk het. Beide partijen maken deel uit van de Vlaamse regering. In het Vlaams regeerakkoord bleef het bij één zinnetje: “De steden en gemeenten in de Denderstreek moeten ondersteund worden.” Van de ambitieuze plannen van de cd&v en de N-VA horen we intussen niets meer.
Vlaams Parlementslid Freija Van den Driessche (Vlaams Belang) stak de vinger diep in de wonde: “Waar Antwerpen miljarden euro’s krijgt voor prestigeprojecten als de Oosterweelverbinding, ontvangt de Denderstreek slechts een fractie daarvan – enkele miljoenen via Europese EFRO-steun.” In vergelijking zijn dat peanuts.
Henegouwen werd ooit erkend als achtergesteld ontwikkelingsgebied. Vandaag lijkt de provincie zich uit dat dal te worstelen. De Denderstreek daarentegen heeft nog een hele weg te gaan.
Julien Borremans
Foto: Google Earth