Anny Bert: Het evangelie volgens Fiscus

anny-bert-columns2

Anny Bert, 16/02/2018 –  Zijn we al zo erg geprogrammeerd dat we achter elke hoek een vingertje verwachten met daaraan een resem sancties en boetes ?

Of zeggen we : Wat hadden die Jezus en zijn apostelen het toch goed in hun tijd ?

Je kent voorzeker het verhaal nog van Jezus die aan het meer van Galilea volgelingen recruteert en daar Simon en Andreas hun netten als vissers ziet uitgooien. Ze laten hun welriekend boeltje achter, boot en netten, en worden apostel. “Voortaan zult ge mensen vangen” zegt Jezus hun.

Korte tijd later stapelen de aangetekende brieven en PV’s   zich op :

–                  Onbeheerd achterlaten van een vaartuig

–                  Het vaartuig heeft geen vaarvergunning

–                  Sluikstorten

Daar zit de milieumaatschappij Zeegroen voor iets tussen want netten, zelfs haarnetjes, mogen niet zomaar gedumpt worden

–                  Aanmoedigen van zwartwerk

–                  Aanwerven goedkope werkkrachten buiten VDAB

–                  Te lange en te hoge werkdruk

–                  Onwetmatig uitoefenen van het lerarenambt

–              Beoefenen van het medisch ambt, onrechtmatig, verklaart de Orde van Geneesheren

Simon en Andreas zingen niet langer meer : Just the two of us, want er heeft zich al een aardig clubje rond Jezus gevormd en meer en meer volgelingen komen luisteren naar zijn woord. Aan honderden en honderden te eten geven zonder de aanwezigheid van een frituur of een hotdogkraam is h ét probleem aan het worden. Tot een jongen met 5 broden en 2 visjes opduikt. Juist gepast, zegt Jezus maar zijn apostelen lachen hem uit. Hahaha, laat ons niet lachen maar ze lachen al en Jezus vermenigvuldigt al, niet zoals de tafels van 7 en 9 bij Zuster Gerardine maar heel effici ënt. Op een ik en een gij heeft heel die massa vis met brood kunnen eten en  Zebedeüs, de Mr.Proper onder de apostelen, kan met zijn vuilblikje nog 12 manden met kruimels en brokken bijeenkrijgen.

Net als bij de wonderbare visvangst waar de netten scheuren onder het gewacht van wijting en kabeljauw, tongschar en tarbot, rog en rolmops, beseffen ze niet dat ze alle visquota aan het schenden zijn en strafbare feiten plegen door overbevissing.

Boete, zei je ? Spreek maar over boetes want heel dicht bij de jongen met de 2 visjes en de 5 broden stonden mannen van de Voedselinspectie, en mannen van Sabam, en vrouwen die inbreuken op de wetten voor standwerkers opsnorren op markten en kermissen. Er was ook een geslachtloze die de graad van luchtvervuiling opmeet en een inspecteur van de Bijzondere Jeugdzorg. Heeft die jongen met de 2 visjes en de 5 broden wel alle nodige inentingen gekregen ? Heeft hij geen soa’s ? Hoe komt hij aan die 2 visjes : gestolen ? Heeft hij wel een visvergunning ?

Ook al direct na de hemelvaart van Jezus hebben de apostelen nog dagenlang niet alleen last van een stijve nek maar van een propvolle brievenbus met bekeuringen en overtredingen en inbreuken. Vooreerst is daar de schending van het luchtruim en dat boven internationale wateren, een manifestatie zonder vergunning, het negeren van het samenscholingsverbod, een waarschuwende vinger van Skepp die de paranormale gaven van Jezus in twijfel trekt. Hardop durven ze het niet verwoorden maar ze maken mekaar toch duidelijk dat ze wel zijn trouwe volgelingen willen blijven maar niet meer gediend zijn met een tweede dergelijke stunt. Ze vinden dat Jezus zoiets een volgende maal beter aan Tom Waes en zonodig zelfs aan Saartje Vandendriessche overlaat.

Weer een ander verhaal is zuiver voer, puur heet dat bij Pascale Naessens, voor de vakbonden rond de arbeiders in de wijngaard. De laatsten zullen de eersten zijn, volgens Mattheüs maar niet volgens Rudy De Leeuw die met zijn spandoek “Gelijk loon voor gelijk werk” de apostelen het staken wil bijbrengen.

Eerder in het liturgisch jaar heeft Marc Leemans al op de barricaden gestaan om het op te nemen voor de schapen die hun herder, hun goede herder, kennen en omgekeerd. Een huurling laat de kudde in de steek na een luide oei! wanneer hij oogcontact krijgt met een wolf, geen Naya en evenmin de wolf die inwendige kost en inwoning verschaft aan de grootmoeder en aan Roodkapje. De wolf jaagt de schapen uiteen maar vrij vlug krijgt de herder spijt dat hij zijn kudde toevertrouwde aan een huurling want het regent reacties en protesten. Die komen  van Phildar voor de mindere kwaliteit van de wol. Van de vleessector die beweert dat het vlees minderwaardig wordt bij grote stress. Van de schaapvellensector die vreest dat de uitvoer naar Mongoli ë gaat instorten. Van de schapendarmensector : Frankfurtworsten, wienerworstjes, chipolata, merguez dreigen aan kwaliteit te zullen inboeten. En zelfs de condoomindustrie laat zich horen om haar alternatieve Durex te beschermen. Ook Keith Richards en Andr é Rieu vrezen hun snaren, of zelfs hun ganse gitaar en viool aan de wilgen te kunnen hangen.

Wees nu eens eerlijk : laten we die apostelen niet beter in het wereldje waar ze thuishoren, de Bijbel ?