Open Brief Peter Lagaert (N-VA) Zottegem: “Helpen we de nieuwe Zottegemnaars echt door zo snel het Nederlands aan de kant te schuiven?”

Peter Lagaert deelde begin januari taart uit tijdens de installatievergadering waar hij de eed aflegde. Hij is momenteel voorzitter van de gemeenteraad in Zottegem.

Peter Lagaert van N-VA Zottegem schrijft een open brief gericht aan de Zottegemnaars. Hij roept op om het Nederlands te gebruiken in contacten met anderstalige Zottegemnaars.

Open brief aan de Zottegemnaars

Beste zorgverstrekster, zorgverstrekker,

Beste loketbediende,

Beste trainer, medespeelster, medespeler,

Beste buurman, buurvrouw

Beste Zottegemnaar,

Bij de start van het nieuwe jaar en van de nieuwe bestuursploeg in Zottegem richt ik mij in naam van N-VA Zottegem graag tot jullie om jullie allen in het nieuwe jaar aan te moedigen om in jullie contacten met anderstalige Zottegemnaars zoveel mogelijk het Nederlands te gebruiken.

In het ziekenhuis, op het sportveld, aan het loket,… om de zaken vooruit te laten gaan , om de mensen te helpen schakelen we zo snel en gemakkelijk over naar het Frans, Engels of nog een andere taal. Zottegemnaars en bij uitbreiding Vlamingen zijn over het algemeen gastvrije, vaak meertalige burgers die het beste voor hebben met nieuwkomers.

Maar helpen we de nieuwe Zottegemnaars echt door zo snel het Nederlands aan de kant te schuiven? Kunnen we hen niet beter helpen door hen consequent , woord voor woord , te ondersteunen bij het verwerven van het Nederlands? Kunnen we hen niet beter helpen door er vriendelijk maar kordaat op te wijzen dat Nederlands in Zottegem de voertaal is? Helpen we niet meer door hen op het hart te drukken dat de kennis van het Nederlands de enige weg is voor maatschappelijke en professionele integratie in Zottegem en in Vlaanderen?

Ik ben ervan overtuigd dat als we onze anderstalige medeburgers consequent aanspreken in het Nederlands en hen wijzen op het belang van de kennis van onze moedertaal , we deze mensen op termijn een veel grotere dienst bewijzen.

Spreken we dit met elkaar af voor het nieuwe jaar?

Vriendelijke groet

Peter Lagaert