Zottegem gaat voor de volledige heraanleg van de Bontestraat,… en hoe zit het met Lierde?

De mottigste straat van Vlaanderen loopt deels door Zottegem, deels door Lierde. Het deel van Lierde is er het ergst aan toe!

foto: SjK

Laten we een kat een kat noemen: wat mottig is kan niet worden schoongepraat. Het is niet het Zottegemse deel van de Bontestraat dat er sinds decennia levensgevaarlijk bij ligt. De ruim 600 meter lange kasseistrook die onderaan de heuvel in Lierde begint en naar de Faliestraat in Sint-Maria-Oudenhove (Zottegem) loopt is een doorn in het oog van zowel omwonenden als passanten. Maar er zijn ook stemmen die de historische strook willen beschermen.

Het Milieufront Omer Wattez is van mening dat “de strook uit het midden van de 19de  eeuw uniek is voor onze streek omdat ze bijna zeven meter breed is. Kasseien zijn niet alleen veel klimaatvriendelijker dan asfaltwegen, ze zijn ook een typische en herkenbare trekpleister voor fietsers en wandelaars. Omringd door velden, weilanden, bomen en groene bermen maakt de Bontestraat deel uit van prachtige wandel- en fietsroutes.”

foto: SjK

Zottegem gaat voor een grondige aanpak.

Voor Zottegem moet er nu maar eens komaf worden gemaakt met het aanslepende dossier. De gemeenteraad heeft de werken goedgekeurd en hoopt dat de tegenstand eindelijk stopt. Volgens schepen Leen Goossens ‘klagen de omwonenden al lang over de slechte staat van de weg en de trillingen‘. Aangezien de kasseistrook, aangevuld met een lappendeken aan asfalt, niet beschermd is gaat Zottegem voor een volledige heraanleg. Volgens Mevr. Goossens mèt gescheiden rioleringsstelsel, waarmee Zottegem het hier grondiger aanpakt dan met de renovatie in de binnenstad.

foto: SjK, onderaan de heuvel ligt de opgelapte kasseistrook op het grondgebied van Lierde. In de winter en bij regen is het er extreem gevaarlijk voor elk type voertuig, zowel als voor voetgangers.

En hoe zit het met Lierde?

Volgens de Zottegemse schepen Goossens zou ook Lierde, naar verluid, zijn deel van de werken bekostigen. Dat mag ook,… want niet het Zottegemse deel ligt er barslecht bij. Bovenaan de heuvel, in Zottegem, bestaat het wegdek nog grotendeels uit ouderwetse betonstroken die er, hoewel ooit aan vervanging toe, in vergelijking nog behoorlijk bij liggen. De echte schande ligt op het deel van Lierde, onderaan de heuvel. Ook als Zottegem zou willen, het kan deze weg niet alleen heraanleggen.

Heeft die verwaarlozing met de volksmentaliteit te maken?

Beneden‘ in Lierde zeggen ze sinds mensenheugenis dat ‘ze niks vandoen hebben met die van daarboven‘. In elk geval bleek er historisch weinig contact te bestaan tussen de beide dorpen. Hiermee zijn de aangrenzende dorpen zeker geen unicum, in tegendeel.

Tijden veranderen maar ‘the proof of the pudding is in the eating’!

foto: SjK. Vanaf het grondgebied van Zottegem ligt de baan er al een pak beter bij.

Wegversmallingen

NUUS : Uit rondvraag blijkt er nog een andere verzuchting. Dreigt de Bontestraat geen doorsteek te worden voor doorgaand en zwaar verkeer?

Schepen Goossens stelt de omwonenden gerust. Het is immers in de plannen van de heraanleg voorzien dat er wegversmallingen worden ingebouwd. Door de grondige aanpak zal het een pak stiller worden voor de buurtbewoners. Tegelijk zal de snelheid laag worden gehouden door de versmallingen.

NUUS : En wat met de kasseien?

Schepen Goossens: De kasseien zijn niet geklasseerd. Je kan dat jammer vinden, maar de verkeersveiligheid primeert voor deze drukke verkeersweg. Door het asfalt zullen de trillingen minder storend zijn. Er zullen ook fietspaden worden aangelegd langs beide kanten.

NUUS : Weldra zal er meer informatie beschikbaar zijn. Blijf NUUS volgen voor meer d étails.


Sjarel Klak raapt de uitlaat van zijn kleine Japannertje van de grond, vervangt een band en hoopt dat hij ook de afgedokkerde spiegels nog kan vinden in de graskant. Hopelijk wijst die olievlek niet op een gat in het motorblok en geraakt de deur straks nog open. Tijd om opslag te vragen want dit is echt niet meer te doen. De volgende keer ga ik op reportage met een tractor.

SjK