Kunstenaar Michaël Borremans stelt tentoon in Horebeke

Fotografisch werk, nog nooit vertoond door kunstenaar

Vanaf 4 juli tot 16 augustus loopt op drie verschillende plaatsen in Vlaanderen een tentoonstelling van de vermaarde kunstenaar Michaël Borremans.
Het kader is uniek, de Vlaamse Ardennen, het gebouw met zijn geschiedenis (ijzerwinkel en smederij sedert 1882) en de geschiedenis van de Horebeekse boekhandel zijn allen een afzonderlijk verhaal waard. Een plaats waar kunstenaars elkaar ontmoeten.

Een fotografisch werk van de internationaal bekende hedendaagse kunstenaar Michaël Borremans wordt in een gelimiteerde oplage van drie dye-transfer prints achter drie  verschillende afgesloten winkelpuien gepresenteerd. Dye-transfer is een druktechniek die de balans zoekt tussen fotografie en schilderen. Het fotografische werk wordt geproduceerd als een voorstudie naar de schilder- en tekenpraktijk van Borremans. De vitrines zijn geselecteerd vanwege hun esthetische kwaliteit, locatie en authenticiteit.

Over de tentoonstelling

Zelfs in de drukte van een galerie of een museum ga je altijd alleen binnen in het werk van Borremans. De raadselachtige omgeving waarin het werk moet worden gelezen zijn de portalen naar een privé realiteit. Een gevoel van vervreemding in een onuitsprekelijke wereld.
Voor het eerst in zijn oeuvre stelt Borremans een fotografisch werk tentoon, bezaaid met kleuren en kwaliteiten afkomstig uit zijn schilderijen en tekeningen.
De print toont de dieptes en het bereik van wat eerst een zwarte achtergrond lijkt maar toch wordt bevolkt met rode en groene kleuren van de afbeelding. Het gaat eigenlijk over de full color fotografische printmethodes van voor William Eggleston in de jaren 1940.  Hij pionierde op het gebied van kleurenfotografie vanaf het midden van de jaren 60 en verhief het alledaagse Amerika tot fotogeniek onderwerp.

De dye-transfert print is een nauwgezette kleurencomposiet van gescheiden negatieven, zodat elke

foto uniek is en met de hand gemaakt. Elke print in een editie is een genuanceerde variant van de

anderen. Dit soort afdrukken wordt routinematig bijgewerkt met een penseel voor het gewenste effect en is daardoor verschillend van een  reproductie, meer nog, een origineel werk.

French Painting hangt nu in een geïsoleerde ruimte verstoken van conventionele kunstgaleriecontext of mensen. Het kunstwerk verandert met het daglicht, met elk uur. Om de french painting te bekijken hoeft men niet te wachten tot toegang wordt verleend. Het werk is altijd beschikbaar en de kijker kan er vaak naar terugkeren – gewillig, bij toeval of dagelijkse routine, maar meestal alleen. Terwijl het altijd te bezichtigen is, is het  van de kijker, gescheiden door een barrière van glas, alsof het leven door een raam gezien wordt. De kijker is getuige van deze vreemde wereld. Nogmaals, de kijker is ook bewoner van een niet minder vreemde wereld. (Katya Tylevich)

Michaël Borremans werd geboren in 1963 in Geraardsbergen, België en behaalde zijn M.F.A. van

Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Campus St. Lucas, in 1986 in Gent waar hij  grafische kunst en fotografie studeerde. Zijn kunstpraktijk heeft altijd uit verschillende media bestaan, variërend van film en fotografie, tot beeldhouwkunst, maar staat vooral bekend om zijn tekenen en schilderen. Borremans werkt afwisselend tussen zijn ateliers in Gent en Ronse.

Het werk van Borremans is het onderwerp geweest van solotentoonstellingen bij een aantal instellingen. Museum für Gegenwartskunst, Basel (2004), Royal Hibernian Academy, Dublin; Kunstmuseum van Cleveland, Ohio (2005); Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Gent (2005); De Appel Arts Center, Amsterdam (2007); Kestnergesellschaft, Hanover (2009); Kunstnernes Hus, Oslo (2010); Württembergischer Kunstverein Stuttgart, Műcsarnok Kunsthalle, Boedapest en Kunsthalle Helsinki (2011); Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo in 2014; Paleis voor Schone Kunsten in Brussel in 2014, Tel Aviv Museum of Art en Dallas Museum of Art in 2015. Er zal een duoshow plaatsvinden met Mark Manders bekijken in 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa in de herfst van 2020. Nieuw werk zal vanaf eind oktober 2020 te zien in de Zeno X Gallery.

Werk van de kunstenaar wordt internationaal bewaard in openbare collecties, waaronder het Art Institute of Chicago; Hammer Museum, Los Angeles; High Museum of Art, Atlanta, Georgia; Het Israel Museum, Jeruzalem; Kunstmuseum van Los Angeles County; Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris; Museum van Hedendaagse kunst, Los Angeles; Museum voor Schone Kunsten, Boston; Het Museum of Modern Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art; Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Gent; en Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota. De koningin van België gaf opdracht tot een reeks schilderijen voor het Koninklijk Paleis in Brussel in 2010.

De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door Gallery Koyanagi, Zeno X Gallery en David Zwirner Gallery.

Over Die Plek

Het uitgangspunt van Die plek is best interessant in het hedendaags gegeven van de kunstwereld.

De snelle verandering in de hedendaagse kunstwereld vereist oplossingen die de oude modellen op hun kop zetten. Galerijen en tentoonstellingsruimten moeten evolueren om de beste manieren te vinden om werk te exposeren van de kunstenaar.

Die Plek is een nieuw tentoonstellingsplatform voor kunstenaars werkzaam in de liminale ruimte binnen fotografie en hedendaagse kunst: het werk zal zijn eigen tijd en plaats vinden,zonder vast adres.

De klassieke opvattingen dat het werk van een kunstenaar moet passen binnen het rigide galeriekader en architectuur wordt verlaten door Die Plek.

Werk wordt op onregelmatige tijdstippen geïnstalleerd en blootgesteld.

Deze planning volgt de kalender van de kunstenaar en niet die van de markt. Zelfs als de locatie en het formaat veranderingen, blijven de conceptuele ideeën constant. Die Plek houdt niet op te bestaan ​​wanneer een tentoonstelling sluit, een locatie verandert of een adres niet kan worden gevonden.

Deze vrijheid maakt het mogelijk om input en inspiratie over de hele wereld te ontdekken. Die Plek

bedenkt de beste bouwstenen voor kunstenaars en hun projecten, met een organische aanpak

richting klanten en verzamelaars in een minder strak schema. Die Plek, vertaald in het Engels als The Place, is een creatief project opgericht door Kaat DeJonghe.

Drie verschillende locaties

Over Patricia Vintage

De modernistische winkelpui is een van de meest luxueuze etalages in Gent die de

voorbijgangers een weelderige selectie van de beste vintage kleding en accessoires van ontwerpers

presenteert op een grote betonnen plaat. Patricia Schutyser is een meesterlijke curator van nieuwe en geliefde vintage stukken van grote couturehuizen zoals Chanel, Yves Saint Laurent, Céline,

onder vele anderen.

Henegouwenstraat 75, 9000 Gent

Over Baltimore Bloemen

Gelegen naast Bourla Theater in het hart van Antwerpen, ademt deze bescheiden winkelgevel een

gevoel van vrijheid en rebellie. Mark Colle is voor velen wereldwijd een gerespecteerde bloemist

jaar en zijn naam wordt vaak genoemd als hij het heeft over modeshows van Belgische ontwerpers

onder vele andere creatieve inspanningen.

Orgelstraat 6, 2000 Antwerpen

 

Over Café De Smidse

De prachtig bewaard gebleven smederij, het café en de ijzerhandel dateren uit 1882 en liggen in de

midden in de Vlaamse Ardennen, het landelijke heuvelgebied in het zuiden van de provincie Oost

Vlaanderen.

Slechts een korte wandeling verderop is de krantenwinkel en barista-koffiebar Horebeekse

Boekhandel serveert u de beste espresso in een surrealistische setting van originele Panamarenko-muurschildering tekeningen.

De folder van French Painting zal beschikbaar zijn bij aankoop van een consumptie.

Dorpsstraat 2, 9667 Horebeke

Horebeekse Boekhandel, Broekestraat 23, 9667 Horebeke

Een vernieuwend initiatief dat navolging verdient en hopelijk wordt verdergezet.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

X