Politie Geraardsbergen/Lierde zet eigen medewerkers op bussen van De Lijn!


Geraardsbergen/Lierde. Goed mogelijk dat je vandaag al een Lijnbus bent tegengekomen met politie erop. Weliswaar niet in de bus, maar wel op het zijraam. Politie Geraardsbergen/Lierde start vandaag (15/02/22) immers haar rekruteringscampagne i.s.m. De Lijn. Gedurende 4 weken zullen er maar liefst 10 Lijnbussen rondrijden met aan de zijkant een affiche op een grootte van 2m². Op de affiche geen duurbetaalde modellen, maar wel eigen medewerkers van politie Geraardsbergen/Lierde.

Sta je de komende 4 weken aan een bushalte te wachten regio Geraardsbergen, Zottegem, Ronse, Ninove of zelfs Aalst of Gent, dan is er veel kans dat inspecteurs van politiezone Geraardsbergen/Lierde jou recht in de ogen kijken. Niet om je te berispen of te beboeten, maar wel om een oproep te doen om bij hen te komen werken. Nu de rekrutering en selectieprocedure bij de geïntegreerde politie is gewijzigd, is het voor elke lokale politiezone belangrijk om in te zetten op ‘employer branding’ en potentiële kandidaten aan te trekken.

Aspirant commissaris Stéphanie Du Bois, bezieler van het rekruteringsproject bij politie Geraardsbergen/Lierde, licht toe: “Net zoals heel wat andere politiezones, zoeken ook wij constant nieuwe gemotiveerde medewerkers om onze politiezone te versterken. Met de vernieuwde selectieprocedure is het meer dan ooit belangrijk om ons als politiezone op een authentieke manier te kunnen profileren binnen de huidige ‘war for talent’. Eind 2021 hebben we een werkgroep opgericht met eigen medewerkers uit onze verschillende diensten en zijn we beginnen brainstormen. We vonden het belangrijk om waarheidsgetrouw naar buiten te komen met onze eigen troeven, gedragen door onze medewerkers.”

‘Window-side’ affiches van 2m²: ‘Wacht jij op deze bus, wij wachten op jou!’
10 Lijnbussen zullen tot en met 14 maart 2022 een ‘window-side’ affiche van 2m² dragen. Politie Geraardsbergen/Lierde koos voor 2 versies, gelijklopend qua tekst maar wel met 2 verschillende foto’s. Op affiche 1 zie je op de voorgrond een jonge vrouwelijke interventie-inspecteur die de kijker toelacht en geflankeerd wordt door 2 collega’s van de Lokale Recherche en de dienst Verkeer. De tweede affiche toont tevens 3 inspecteurs, hier springt vooral de motard op de politiemotor in het oog. De slogan is duidelijk en luidt ‘Wacht jij op deze bus? Wij wachten op jou!’

“Voor de werkgroep was het vrij snel duidelijk wat we wilden bereiken met onze campagne: een grote, jonge doelgroep aantrekken én écht overkomen op een originele manier! Momenteel zie je op de sociale media van heel wat politiezones professioneel in elkaar gestoken videofilmpjes passeren waar actie en avontuur centraal staan. Uiteraard heel mooi gedaan en leuk om naar te kijken maar het blijft slechts één video die je enkel op je website kan zetten en een aantal keer digitaal kan delen. Daarom onze keuze om het anders aan te pakken en campagne te voeren i.s.m. De Lijn: we bereiken een volledige maand een grote groep jonge mensen in voor ons omliggende regio’s én we tonen onze eigen medewerkers. Met één beeld en slogan wekken we de interesse en leiden we potentiële kandidaten naar onze website waar ze direct onze contactgegevens en meer info vinden” aldus Stéphanie.

‘Buddysysteem’ en ‘loopbaancoach’
Dat politie Geraardsbergen/Lierde alles in de strijd gooit om de juiste medewerkers aan te trekken, is niet alleen duidelijk door deze campagne. Zo beschikt de zone over een eigen loopbaancoach en een gemotiveerd team van rekruteerders. Potentiële kandidaten kunnen steeds rekenen op een warm, menselijk onthaal én worden actief begeleid doorheen de selecties. De politiezone denkt trouwens niet alleen aan nieuwe kandidaten, ook de eigen medewerkers worden niet vergeten. “Via ons ‘buddysysteem’ krijgen inspecteurs, werkzaam binnen de interventiedienst, de kans om te proeven van de werking van andere functionaliteiten zoals recherche, buurtpolitie, verkeer, … Op deze manier kunnen ze hun eigen kwaliteiten en competenties ontdekken en later eventueel doorstromen naar een nieuwe functie” zegt korpschef Patrice De Mets.

#beterbauwbus: wedstrijd op Instagram!
Leuk bijkomend weetje: de campagne is ook gekoppeld aan een wedstrijd op de instagrampagina van de politiezone (pz.gbergenlierde). Wie een Lijnbus spot met één van de affiches erop en hiervan een foto post met de hashtag #beterblauwbus, maakt kans op een megacoole ‘goodiebag’ met maar liefst 16 verschillende attributen erin! “We hopen alvast massaal veel leuke, grappige en mooie foto’s te ontvangen. En zoals steeds zal de meest originele foto als winnaar ‘uit de bus’ komen” grapt communicatieverantwoordelijke Karolien De Turck.