‘Ondanks verbod van Zuhal Demir worden er drie woontorens in overstromingsgebied gepland.’

Openbaar onderzoek moet worden heropgestart.


Drie woontorens worden tussen de smalle Stadsweg en de Molenbeek ingepland (kaart: Geopunt)


Geraardsbergen. Op de hoek van de Oudenaardsestraat en de Stadsweg wordt de bouw van drie woontorens met respectievelijk 9, 7 en 6 bouwlagen met een ondergrondse parking gepland. ‘Dit is ongeoorloofd,’ geeft gemeenteraadslid Hans De Gent (Vlaams Belang) mee, ‘De woontorens komen in overstromingsgebied en de ontsluitingen verlopen via de smalle Stadsweg. Dat vraagt om mobiliteitsproblemen.’ Het openbaar onderzoek moet worden heropgestart.

Op de hoek van de Oudenaardsestraat en de Stadsweg wordt de bouw van drie woontorens met respectievelijk 9, 7 en 6 bouwlagen met een ondergrondse parking gepland. ‘Opmerkelijk is dat deze woontorens in volle overstromingsgebied zullen worden gebouwd’, aldus Hans De Gent van het Vlaams Belang. Op de kaart van Geopunt zie je dat de parkeertorens naast de Molenbeek worden opgetrokken. ‘Dat de woontorens in volle overstromingsgebied worden opgetrokken is op zich al heel bedenkelijk. Naar aanleiding van de recente overstromingen liet Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) verstaan dat het in de toekomst verboden zal zijn om in overstromingsgebied te bouwen. Blijkbaar geldt de Vlaamse regelgeving niet voor de stad Geraardsbergen. Straf, toch?’, merkt de Vlaams Belanger op.

Mobiliteitsproblemen in overstromingsgebied
Gemeenteraadslid De Gent heeft ook bedenkingen bij de inplanting van de woontorens. ‘De woontorens komen immers op de hoek van de smalle Stadsweg en de viaduct aan de Oudenaardsestraat. Gezien de omvang van het project zal dit ongetwijfeld tot mobiliteitsproblemen leiden. Alle ontsluitingen verlopen immers via de Stadsweg. Heeft de bouwheer wel goed nagedacht over de site waar het project komt?’ vraagt De Gent zich luidop af.  Volgens Hans De Gent komt er op de gelijkvloers een horecazaak met 40 zitplaatsen. ‘Er zijn evenwel geen parkeerplaatsen voorzien. Bovendien worden de mogelijke mobiliteitsproblemen daardoor nog verder in de hand gewerkt.’

Volgens Hans De Gent bleek niemand in de Stadsweg op de hoogte te zijn van de aanvraag voor dit omvangrijk project. ‘Bij de bewoners wekt dit heel wat ongerustheid op. De bewoners zijn bovendien erg ontstemd omdat er geen bekendmaking van het project aan de hoofdingang van de site langs de Stadsweg te bespeuren valt. Ze zijn dan ook vragende partij om het openbaar onderzoek te herstarten. Zo krijgen ze de kans om het dossier ernstig te bekijken en eventuele bezwaren te formuleren’, schrijft Hans De Gent in een brief aan de stad Geraardsbergen.

Openbaar onderzoek wordt hernomen
Het is niet de eerste keer dat dergelijke fout wordt gemaakt, aldus De Gent. ‘Een soortgelijk incident deed zich enkele maanden geleden ook voor in de Kortelakestraat te Overboelare, waar ook geen bekendmaking voor een bouwproject langs de Groteweg gebeurde. Dit openbaar onderzoek werd heropgestart.

Intussen liet de stad Geraardsbergen weten dat het openbaar onderzoek integraal zal worden hernomen. Het nieuwe openbaar onderzoek zal doorgaan van 15 september tot en met 14 oktober. Er worden nieuwe gele affiches aangeplakt en de rechtstreeks aanpalende eigenaars zullen hierover een schrijven van de stad ontvangen.

Julien Borremans