Geraardsbergen – Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 29 april stelde onafhankelijk gemeenteraadslid Karel De Moyer kritische vragen bij de prefinanciering van rijopleidingen door het OCMW. Hij riep het stadsbestuur op om dit beleid te herevalueren in het licht van de bredere beleidsdoelstellingen rond duurzame mobiliteit en efficiënt gebruik van publieke middelen.
“Is het wel de taak van het OCMW om rijbewijzen voor te financieren?” vroeg De Moyer zich af. Hij vroeg het college van burgemeester en schepenen om duidelijkheid: worden er momenteel initiatieven of projecten geprefinancierd via het OCMW, en zo ja, welke? Daarnaast vroeg hij om toelichting over de werkwijze van deze steun.
De Moyer erkent dat mobiliteit een belangrijke drempel kan zijn voor mensen in armoede die naar werk zoeken. Toch vindt hij dat de ondersteuning van rijopleidingen met publiek geld niet automatisch het juiste signaal geeft. “In tijden waarin duurzame mobiliteit wordt gepromoot en de budgettaire ruimte steeds krapper wordt, moeten we ons ernstig afvragen of dit beleid nog consistent is met de bredere stadsvisie.”
Duurzame mobiliteit
Hij wijst erop dat de stad Geraardsbergen zelf inzet op duurzame mobiliteit, onder andere door initiatieven die het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer stimuleren. “Is het dan nog gepast dat het OCMW – zij het in het kader van activering – een rijschool betaalt met belastinggeld?” aldus De Moyer.
Hij stelt voor om meer nadruk te leggen op alternatieve, duurzame vervoersoplossingen zoals fietsen, openbaar vervoer of gedeelde mobiliteit. Volgens hem moet elke vraag tot tussenkomst in een rijopleiding voorafgegaan worden door een duidelijke, systematische afweging van die alternatieven.
Patricia Flamez, schepen van Sociale Zaken, gaf toelichting: “In sommige gevallen biedt het OCMW specifieke financiële steun die wél terugbetaald moet worden. Dat geldt onder meer voor een huurwaarborg, het behalen van een rijbewijs of het volgen van een opleiding. Die bedragen moeten binnen 24 maanden worden terugbetaald door de klant.”
De Moyer blijft echter aandringen op een bredere beleidsreflectie. “Mobiliteit is belangrijk, maar we moeten keuzes durven maken die passen binnen onze ecologische én sociale visie. Ik nodig het college uit om dit beleid kritisch tegen het licht te houden.”
Julien Borremans