Geraardsbergen. “Sinds de invoering van het flexvervoer als vervanging van belbussen en geschrapte vaste lijnen zoals buslijn 78, kampen steeds meer inwoners van Geraardsbergen met vervoersproblemen”, laat Leen Duffeleer (Vlaams Belang) tijdens de gemeenteraad van dinsdag 3 juni verstaan. Vooral de bovenstad, zoals Hoge Buizemont en Denderoord, blijkt nauwelijks nog bereikbaar via regulier openbaar vervoer. “Voor ouderen en minder mobiele personen leidt dit tot een ernstige beperking van hun mobiliteit.” Veerle Mertens, schepen van Mobiliteit, laat weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt.
Annuleringen en boekingsproblemen
Het flexvervoersysteem van De Lijn werd ingevoerd als alternatief voor minder rendabele buslijnen. Toch blijkt het systeem niet feilloos. Uit cijfers blijkt dat gemiddeld 10% van de aangevraagde ritten wordt geweigerd, hetzij door technische problemen bij het boeken, hetzij door laattijdige annuleringen vanwege De Lijn zelf.
“Ik woon op de Hoge Buizemont en moet minstens tien minuten stappen naar de flexhalte. Ik heb al vier keer meegemaakt dat ik via de app een annulering kreeg,” getuigt Leen Duffeleer (Vlaams Belang). “Heel wat oudere mensen vinden de weg naar het centrum niet meer nu lijn 78 verdwenen is. Ze begrijpen het flexsysteem niet.”

Met het verdwijnen van buslijn 78 is het hoogste deel van de stad – de bovenstad – nagenoeg onbereikbaar geworden voor wie geen eigen vervoer heeft. Dat net dit deel van de stad, waar veel oudere bewoners wonen, uit het reguliere net verdween, zet kwaad bloed. De belofte van flexvervoer blijkt voor velen ontoereikend.
Overleg met De Lijn
De geplande evaluatie van het flexvervoer is voor Geraardsbergen hét moment om verbeteringen te bepleiten. Recent vond een overleg plaats tussen het stadsbestuur en De Lijn. Schepen van Mobiliteit Veerle Mertens bevestigt dat dit gesprek plaatsvond en dat de stad bijkomende oplossingen vraagt.
“Op basis van het nieuwe decreet basisbereikbaarheid heeft De Lijn een aangepast netwerk uitgerold,” aldus Mertens. “Trajecten met laag vervoerspotentieel, zoals lijn 78, werden vervangen door flexvervoer. Voor de bovenstad is een extra flexhalte voorzien, maar de exacte locatie moet nog bekeken worden. De Lijn stelt dat het terrein te steil is voor reguliere bussen.”
Volgens Mertens zijn er in regio Oost – waartoe Geraardsbergen behoort – momenteel zeven flexvoertuigen actief om de vraag op te vangen. Voor reguliere busverbindingen in Denderoord is er geen uitbreiding gepland.
Vanuit de oppositie klinkt de vraag naar transparantie: hoe is het overleg met De Lijn precies verlopen? Werden concrete voorstellen besproken zoals een verbeterd boekingssysteem, extra voertuigen of het herstel van vaste lijnen op cruciale trajecten?
Veerle Mertens zal in het volgend overleg met De Lijn alvast de bedenkingen en vragen meenemen en hoopt op een oplossing.
Julien Borremans