Tentoonstelling SMAK Gent : Raoul De Keyser

Raoul De Keyser (Deinze 1930 — 2012) krijgt in het SMAK Gent een postuum overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen.
De tentoonstelling loopt nog tot 27 januari 2019.

Raoul De Keyser was een autodidact uit Deinze waar hij gans zijn leven woonde en werkte. Zo was hij ook sportverslaggever en kunstcriticus, wat blijkt uit zijn vroege werken. De titels zijn veelzeggend : kalklijnen hoek, krijtlijn 70, veldoefening met sok…

Hij was een schilder in de ware zin van het woord. Hij onderzocht het medium schilderkunst, alsook de grondlagen ervan. Zijn werk bestaat uit kleur, drager, materiaal, textuur, gebaar, vlakke, borstelstreken etc. Toch vertrekt hij steeds van de werkelijkheid, raamhoek, deurklink en aanverwante onderwerpen.

Vanuit het raam aan de voorkant van zijn woning zag hij het voetbalveld van SK Deinze. Ook de apenverdrietboom stond daar en die schilderde hij dan ook meermaals op de typische manier van Raoul De Keyser, meer als fragment dan als werkelijkheid.
Herkenbare motieven worden herleid tot abstracte kleurvlakken en lijnen.

Sommige werken werden later door De Keyser bijgeschilderd en herbruikt. De lagen blijven echter zichtbaar, maar doeken en onderwerpen worden opnieuw bespeeld.

Het werk van De Keyser is ook materie. Je kan ze bijna voelen. Je moet de werken zien en ondergaan en ze laten inwerken. Ze geven zoveel meer dan het werk op zich.

Of hij nu de abstracte realist is zoals hij zichzelf noemde, of de figuratieve minimalist of misschien ook nog de po ëtische minimalist, feit is dat hij een avontuurlijke en ongrijpbare kunstenaar was.

Waar we De Keyser moeten plaatsen in de kunsthistorie is niet eenvoudig. Hij was voornamelijk een eigen stroming. Een stroming die kunstenaars als Luc Tuymans en Micha ël Borremans konden inspireren.

Dat hij de grootmeester was van de Belgische schilderkunst van de laatste 50 jaar sijpelt bij het grote publiek traag en stil binnen. Op wereldvlak heeft hij zijn plaats veroverd, maar ook daar speelde zijn bescheidenheid een rol. Een beetje de Louis Paul Boon van de schilderkunst.

In elk geval een veelzijdig kunstenaar met een fantastisch oeuvre.