De Belg blijft zijn wagen trouw

Overweldigende belangstelling voor Autosalon

Op de onpare jaren gaat het zogenaamde kleine Autosalon door met bedrijfsvoertuigen en personenwagens. Het “grote” Autosalon heeft plaats op de pare jaren. Tot zaterdagavond de voorlaatste dag van het salon 2019, is er uitzonderlijke publieke belangstelling. Zelfs met twee ochtenden met moeilijk berijdbare wegen door sneeuwval, blijft alle doemscenario’s ten spijt de Belg het Autosalon trouw . Door allerlei berichten over de redding van het klimaat gaat belangstelling voornamelijk uit naar benzinewagens, hybridewagens met kleine startbatterij en hybridewagens die toelaten om minstens 50 km zuiver elektrisch te rijden. De echte elektrische wagens zonder verbrandingsmotor hebben veel bekijks, maar worden vooral aangeschaft door een kapitaalkrachtig publiek. Diesel is minder in trek al komt men tot het besef dat de nieuwste dieselmotoren   Euro6d-TEMP en de nog milieuvriendelijkere Euro6d, veel voordelen bieden.

De truc met de kleine hybride  

Vooraan paleis 3 staan de testwagens klaar om potenti ële kopers te overtuigen van de kwaliteit van de wagen van hun dromen. Na de test komen dan rare verhalen naar boven over de zogenaamde kleine hybriden die bij aanvang 2 tot 3 kilometer zuiver elektrisch rijden en daarna overschakelen naar een verbrandingsmotor voor aandrijving. Bij het rijden met de verbrandingsmotor laadt de kleine batterij constant bij. Het vertrek verloopt zeer behoedzaam vanaf de parking aan lage snelheid en na enige tijd wasemen de ruiten aan de binnenkant van de wagen. Tegelijk toont de testrijder hoe weinig de wagen verbruikt en hoe ver men toch wel komt met de kleine batterij. Maar om die batterijen niet onnodig te belasten functioneert de airconditioning niet   . De testrit verloopt langs stadswegen aan een snelheid van maximum 50 km/uur. Bij de andere hybriden met grote batterijen is dit niet het geval.

Zware dagen  

Voor de raadgevers en het onderhoudspersoneel zijn het zware dagen. De wagens moeten immers glimmend en glanzend ter beschikking staan. Het merendeel van de raadgevers is slechts voor de duur van het salon aangeworven. Deze tijdelijke werkkrachten beschikken zowel over een technische kennis als over psychologisch inzicht en mensenkennis.   De meeste merken voorzien een lounge waar ze geïnteresseerden bij een drankje en een versnapering ertoe bewegen, de laatste stap te zetten naar de dealer in hun woonplaats.  . De PR-managers beleven eveneens drukke dagen en moeten toezien op een vlot verloop. Zondagavond sluit het Autosalon van Brussel de deuren met een oorverdovend claxonconcert. Voor dit Brusselse autosalon met wereldpremières is er in de buitenlandse pers weinig belangstelling, al is dit de enige Europese expo waar nog alle merken vertegenwoordigd zijn. Nu al gaat de belangstelling uit naar het autosalon in het Zwitserse Genève dat veel kleiner is dan het Brusselse en waar veel automerken niet eens aanwezig zijn. Zwitserland is dan ook nog ontzettend duur op alle vlakken.