Met hun nieuwe gemeenteraadsleden, Nina De Smet en Dieter Pauwels, diende oppositiepartij Lierde RechtUit (voorheen Open VLD) voor de eerste gemeenteraad van 2025 een bijkomend agendapunt in met als onderwerp: “Verkeersveiligheid en bereikbaarheid in Lierde: Oproep tot geïntegreerde aanpak van de N42-problematiek”. Met dit initiatief zet de partij de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de regio op de agenda. Het voorstel komt er na maanden van overleg met actiegroepen (zoals o.a. het actiecomité N42 NU, dat meer dan 1.700 handtekeningen verzamelde tegen de verkeerslichten aan het Schipstraat-kruispunt) en instanties, en wordt versterkt door de recent toegezegde steun van de stad Geraardsbergen.
Toelichting bij het agendapunt
Het voorstel van Lierde RechtUit richt zich op de verkeerslichten aan het kruispunt van de N42 met de Schipstraat, geplaatst op verzoek van de gemeente Herzele. Hoewel deze maatregel bedoeld was om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren, hebben de verkeerslichten geleid tot een reeks nieuwe problemen:
- Automobilisten rijden over fietspaden om stilstaande voertuigen in te halen, wat de veiligheid van fietsers in gevaar brengt.
- Toename van sluipverkeer door Erwetegem en Lierde, waardoor lokale wegen extra belast worden.
- Verstoorde doorstroming op de N42, met negatieve gevolgen voor de economische bereikbaarheid van de regio.
Ondanks deze negatieve gevolgen zijn de verkeerslichten definitief verklaard. Er werd beloofd dat slimme verkeerslichten en beperkte infrastructuurwerken de nadelen zullen beperken, maar deze werken zijn pas gepland tegen 2026 en lopen het risico op verdere vertraging.
De N42 speelt een cruciale rol als bovenlokale toegangsweg in de regio. Het kronkelende traject in Sint-Lievens-Esse vormde al een knelpunt, en de plaatsing van de verkeerslichten heeft de problematiek verergerd, vooral tijdens spitsuren. Sluipverkeer door lokale wegen is nu een onvermijdelijk gevolg van het ontmoedigen van doorgaand verkeer op de N42.
Voorstel van beslissing
Lierde RechtUit roept de gemeenteraad op om de volgende acties goed te keuren:
- Actieve en versterkte dialoog met betrokken overheden:
- De gemeente Lierde treedt in overleg met relevante overheden, zoals Herzele, Wegen en Verkeer, de provincie en gewestelijke instanties.
- Er wordt gepleit voor een geïntegreerde aanpak die rekening houdt met de belangen van alle betrokken gemeenten en de regio als geheel.
- De gemeenteraad wordt regelmatig op de hoogte gehouden van de voortgang en genomen stappen in deze dialoog.
- Bevordering van verkeersveiligheid en doorstroming:
- Structurele maatregelen om de veiligheid voor alle weggebruikers, inclusief fietsers, te garanderen.
- Efficiënte doorstroming op de N42 om de economische bereikbaarheid van de regio te waarborgen.
- Bescherming van lokale wegen tegen sluipverkeer en overbelasting.
Reactie vanuit Geraardsbergen
Op 23 januari 2025 kondigde de stad Geraardsbergen aan zich achter de visie van Lierde RechtUit te scharen. “De bijkomende steun van Geraardsbergen sterkt ons in onze overtuiging dat deze problematiek dringend een structurele aanpak vereist,” benadrukt Dieter Pauwels, gemeenteraadslid van Lierde RechtUit.
Kritieke knelpunten
De verkeerslichten, bedoeld om de veiligheid te verbeteren, hebben juist geleid tot:
- Onveilige situaties met automobilisten die fietspaden gebruiken.
- Toename van sluipverkeer door Erwetegem en Lierde.
- Negatieve impact op de doorstroming en economie van de regio.
Hoewel de geplande verbeteringen mogelijk verlichting kunnen bieden, pleit Lierde RechtUit voor onmiddellijke actie om verdere schade aan de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de regio te voorkomen.
