©Sophie Richez - Al fietsend campagne voeren in Ninove vlnr Fatma Yildiz , Elisabeth Meuleman, Lander Wantens,

Groene parlementsleden onderstrepen belang van de Denderstreek

©SoRI – Al fietsend campagne voeren in Ninove
vlnr Fatma Yildiz, Elisabeth Meuleman, Björn Rzoska, Lander Wantens, Jordy De Dobbeleer, Ines De Pauw en Wouter Vande Winkel

De Vlaamse parlementsleden Elisabeth Meuleman en Björn Rzoska, respectievelijk de nummers 3 en 1 op de Vlaamse lijst van Groen, brachten zaterdag een werkbezoek aan Ninove. Meuleman en Rzoska kregen van de lokale kandidaten Jordy De Dobbeleer en Wouter Vande Winkel toelichting bij lokale dossiers waarin Vlaanderen een rol speelt.

Voor Meuleman stonden de Diepe Straten hoog op de agenda. Het populaire wandelgebied is al langer een bezorgdheid van vele Ninovieters met een vergunningsaanvraag voor de opvulling van de leemputten die heel veel vrachtverkeer met zich zal meebrengen. De vraag van het stadsbestuur is helder: een zo snel mogelijke realisatie van de nabestemming, liefst in de vorm van een stadsrandbos. “Het is duidelijk dat Vlaanderen nood heeft aan meer bossen,” vertelt parlementslid Elisabeth Meuleman, “Zeker een gebied zoals de Diepe Straten, op wandel- en fietsafstand van het centrum, is heel interessant om een extra groene long te cre ëren voor Ninove.”

©SoRi – Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman fietsend door Ninove

Jordy De Dobbeleer, kandidaat op de Kamerlijst, benadrukt dat Groen een definitieve oplossing voor het probleemdossier wil. “Op twee jaar tijd krijgen we twee aanvragen voor de opvulling van de putten binnen,” vertelt De Dobbeleer, “Met de realisatie van een stadsrandbos op de terreinen geven we een definitieve oplossing voor het probleem.”

Rzoska, de expert inzake mobiliteit bij Groen, bracht een plaatsbezoek aan kruispunt Oude Tramstatie. Voor de lokale afdeling van Groen is dit kruispunt het voorbeeld bij uitstek van het feit dat de huidige Vlaamse regering de prioriteiten met betrekking tot mobiliteit totaal verkeerd legt. “Opnieuw ligt een vergunningsaanvraag voor de ontsluiting van een winkelcentrum op de N8 voor waar niemand vragende partij voor is behalve de eigenaar en ontwikkelaar,” vertelt schepen van Openbare Werken & Mobiliteit Wouter Vande Winkel, “Zowel kruispunt Oude Tramstatie als kruispunt Den Doorn dateren nog uit de jaren ’70. Er kan in beide dossiers forse vooruitgang geboekt worden in verkeersveiligheid en in doorstroming. Het is onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering hieraan geen voorrang geeft. Waar in Vlaanderen vind je nog een kruispunt dat een halve eeuw oud is en zo veel verkeer te verwerken krijgt?”

©SoRi – Kruispunt Oude tramstatie

Parlementslid Rzoska kon ter plekke vaststellen dat kruispunt Oude Tramstatie totaal verouderd is en begrijpt de frustratie van het lokale bestuur. “Zowel het ontwerp van het kruispunt als dat van de Halsesteenweg tot centrum Meerbeke zijn rond. De oplossing ligt dus klaar en ik heb alle begrip voor het standpunt van onze lokale afdeling,” zegt Rzoska, “De nieuwe Vlaamse regering moet de juiste keuzes maken en kiezen voor projecten die objectief de grootste meerwaarde voor de verkeersveiligheid realiseren.”

Kandidaten Groen

Lijstnummer  Groen  15  

Kandidaat Vlaams Parlement — Oost-Vlaanderen
Plaats 1 Björn Rzoska
Plaats 3 Elisabeth Meuleman
Plaats 7 Lander Wantens
Plaats 9 Wouter Vande Winkel
Opvolger plaats 2 Fatma Yildiz

Kandidaat Kamer van Volksvertegenwoordigers — Oost-Vlaanderen
Plaats 4 Jordy De Dobbeleer