Terug naar de Middeleeuwen ?

Onzekerheid troef in de autosector

Er heerst onzekerheid in dit kleine landje met zijn 21 Europarlementari ërs, 25 Duitstalige parlementsleden, 75 Waalse parlementsleden, 124 Vlaamse parlementsleden, 89 Brusselse parlementsleden en 150 nationale parlementsleden. Dus 484 verkozen parlementsleden en er gaan nog gecoöpteerde parlementsleden bijkomen, die het niet kunnen waarmaken dat er in Belgi ë een eenvormig systeem is voor emissiezones, snelheid en allerlei wagentaksen. Komt daarbij nog dat in Vlaams Brabant een bepaalde gemeente enkel nog auto’s van inwoners uit de gemeente gaat toelaten op zijn wegen en alle andere een GAS-boete gaat opleggen.   Gaan we terug naar de Middeleeuwen met kleine Baronie ën, stadspoorten, tolheffing en allerlei onzekerheden, die het autobezit ontmoedigen en een hele sector in gevaar brengen ?

Autosector heeft het moeilijk  

Na de eerste jaarhelft kan een balans worden opgemaakt van de evolutie in de autoverkoop met inschrijving van 310.488 nieuwe wagens of een vermindering met -20.881 personenwagens tegenover de eerste helft van 2018 toen werden er 331.369 wagens ingeschreven. Dergelijke vermindering met een groeiende bevolking en massaal dumpen van dieselwagens, is weinig hoopgevend voor de Belgische economie.

Slechts 3 merken doen het relatief goed

Binnen de 20 best verkopende wagens zijn er amper 3 merken die er op vooruit gaan. Volvo kent dit jaar een groei met 11,54 % in vergelijking met vorig jaar. Bij Citro ën is er een meerverkoop met 9,77 %, terwijl Mercedes een bescheiden groei kent van 0,71 %. Alle andere merken gaan er op achteruit. Kia het minst met een verlies van amper -0,10 %, gevolgd door Skoda -0,43 %, Seat -2,21 %, Ford -3,83 %.   Zo gaat het verder in dalende lijn met sterk dalende verkoopcijfers voor : Opel, Dacia, Renault, Mazda, Toyota, Huyndai, Peugeot Volkswagen BMW, Audi, Fiat, Mini tot Nissan dat zelfs -37,28 % liet optekenen.

Met dank aan Febiac

 

,