Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil een veilige en vlotte verbindingsweg voor de N42

Minister Lydia Peeters over plaatsbezoek aan N42 Gijzenzele en Schipke Herzele

Minister Lydia Peeters over plaatsbezoek aan N42: “Ik ben nu nog meer overtuigd van de noodzaak om de Wettersesteenweg om te bouwen tot een veilige en vlotteverbindingsweg”
Vandaag bezocht Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters De N42 of
Wettersesteenweg, die loopt van Wetteren, over Oosterzele, Zottegem, Herzele, Lierde,
Geraardsbergen tot Lessen. De N42 is een belangrijke verbindingsweg tussen de verschillende
gemeenten in de regio en is belangrijk voor de ontsluiting naar de E40. Helaas is de N42 geen
veilige weg: er gebeurden 220 ongevallen in de laatste 15 jaar. Daar wil minister Peeters nu
verandering in brengen.

De Wettersesteenweg (N42) is een belangrijke en veelgebruikte gewestweg. Toch verloopt het verkeer hier niet altijd veilig en vlot. Tussen Wetteren en Zottegem willen we de N42 daarom herinrichten. We zorgen voor veilige verbindingen tussen de omliggende steden en gemeenten en de E40. We halen het sluipverkeer weg dat nu nog door de straten van Oosterzele rijdt. Wie van Zottegem of Oosterzele naar de E40 wil of omgekeerd, doet dat in de toekomst het snelst via de Wettersesteenweg. Daarnaast investeren we in veilige fietsinfrastructuur en een carpoolparking.

Meer dan 200 ongevallen gebeurden er tussen 2006 en 2018 op de Wettersesteenweg. Deze trieste cijfers tonen aan dat deze weg op vandaag niet veilig is. Zowel op de weg als op de afrit van de E40 richting Zottegem stropt het verkeer regelmatig op. Oorzaak hiervan is dat de Wettersesteenweg op vandaag niet voorzien is op de rol die hij moet spelen, namelijk een verbindingsweg zijn tussen de omliggende steden en gemeenten enerzijds en de E40 anderzijds.

Gijzenzelestraat N42

De eerste stopplaats van minister Peeters (N42 x Gijzenzelestraat) toonde onmiddellijk de noodzaak
van de heraanleg: een dodenweg met 2×1 rijstroken, aanliggende fietspaden en een niet
lichten geregeld kruispunt. “Op deze locatie waar de toekomstige carpoolparking voor 170 wagens en
een fietsenstalling komt wordt ook het multimodale karakter van het project benadrukt. De N42 zal er in een tunnel lopen met daarboven een rotonde. Het verkeer vanuit deelgemeente Gijzenzele zal daar de N42 kunnen oprijden. Vanuit de wijk ‘Anker’ is de rotonde alleen toegankelijk voor de Lijnbussen en landbouwverkeer.

Vlaams minister Lydia Peeters: “Ik ben meer dan ooit overtuigd: we gaan de N42 ombouwen tot een vlotte en veilige verbindingsweg en dat met zo weinig mogelijk impact op landschap en omgeving. We hebben hierbij ook aandacht voor fietsers en duurzame mobiliteit. Verkeersveiligheid is een van mijn prioriteiten.
Minder sluipverkeer en veiliger fietsen
Vlotter verkeer betekent niet alleen een goede verbinding richting E40 of de buurgemeenten maar ook minder sluipverkeer op de lokale wegen. De prognoses voorspellen dat er na de ingreep tot 60% minder sluipverkeer zal zijn. Er wordt dus niet enkel ingezet op verkeersveiligheid maar ook op minder fijn stof en minder geluidshinder in de woonkernen.

Minister Lydia Peeters: “Met de vernieuwde N42 trekken we volop de kaart van de verkeersveiligheid én van de fietser. Bij de herinrichting van het trac é tussen de E40 in Wetteren en de N46 in Zottegem kunnen fietsers alvast uitkijken naar de meer dan 8 kilometer nieuwe fietspaden die parallel met de Wettersesteenweg zullen lopen. Verder zal in Oosterzele ook de Keiberg – Oude Wettersesteenweg
(N465a) – met verhoogde fietspaden worden uitgerust. Met een nieuwe fietstunnel aan de Leenstraat verplaatsen fietsers zich veilig naar het station van Balegem en Sint-Lievens-Houtem. De wijk Anker zal dan weer vlot bereikbaar worden via de fietsbrug over de N42 ter hoogte van Gijzenzele.

De huidige carpoolparking aan de Kr ëfelsite wordt vervangen door een nieuwe parking aan de
Gijzenzelestraat. “Op de nieuwe parking zullen 170 auto’s kunnen parkeren en er komt een nieuwe fietsenstalling”, zegt minister Peeters. “De parking is vlot bereikbaar met de fiets via het provinciale fietsnetwerk. Bus 46 van De Lijn krijgt hier een halte zodat je vlot overstapt op het openbaar vervoer. Zo wordt uitdrukkelijk ook de kaart getrokken van combi-mobiliteit.”

Minister van Staat Herman De Croo:

Na 42 jaar hard werken voor dit dossier, ben ik tevreden dat er verdere belangrijke knopen worden doorgehakt en budgetten worden vrijgemaakt. Ik heb gedurende mijn hele politieke carrière hard gewerkt om in overleg te gaan met ettelijke ministers van mobiliteit én met vele burgemeesters. Ik ben tevreden dat minister Lydia Peeters én deze Vlaamse regering nu tonen dat het menens is met dit dossier. Het beeld van verkeersdodenweg zal eindelijk verdwijnen. Ik ben ook de vele collega’s dankbaar die zich de voorbije 42 jaar mee hebben ingezet voor dit belangrijk dossier voor Zuid-Oost Vlaanderen. Ik hoop dat er ook een vlugge oplossing komt voor de voorzienerechttrekking op het grondgebied van Herzele.”

Sint-Lievens-Esse

In Gesprek met lokale besturen over mobiliteitsuitdaging

Het dossier van de rondweg N42 St Lievens Esse heeft wel degelijk een breed draagvlak. Niet alleen bij de pendelaars tussen E40 en de regio Zuid Oost Vlaanderen, maar ook bij de lokale bevolking is er een grote gedragenheid van het dossier. Er werden ook overlegmomenten georganiseerd. Zo werden de opmerkingen geuit op infovergaderingen en openbare onderzoeken bij de bouwvergunningsaanvraag volledig in het dossier verwerkt. We vermelden hierbij in het bijzonder de implementatie van de fietsersbrug thv Schonenberg waardoor fietsers tussen St Lievens Esse en Zottegem/Wijnhuize veilig de N42 kunnen dwarsen.

Meer dan N42 alleen
De heraanleg van de N42 kadert in een groter verhaal waarbij de aansluitingen met het op- en afrittencomplex aan de E40, spitsstroken langsheen de E40 tussen Wetteren en Merelbeke, de zone
tussen de E40 en de N9 en het kruispunt van de N9 met de N42 ook moeten aangepakt worden. De Vlaamse Overheid zet ook in op deze projecten. De studie voor de spitstroken en de aansluitingen met het op- en afrittencomplex werd reeds dit jaar gestart. De studie voor de herinrichting van de zone E40- N9 wordt dit najaar gestart.

X