Geraardsbergen haalt slechts 5/10 voor het fietsrapport

Groen vraagt om voor de infrastructuur voor fietsers een versnelling hoger te schakelen.


Geraardsbergen. Uit een publieksbevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond over de kwaliteit van de fietsinfrastructuur, -beleving en -communicatie van Geraardsbergen blijkt dat kinderen en ouderen zich op de fiets niet veilig voelen. Ook de toestand van de fietspaden laten te wensen over (teveel hobbels, putten en kasseien). Ook de toestand van de fietspaden laten te wensen over (teveel hobbels, putten en kasseien). Er zijn al stappen voorwaarts gezet, maar volgens Groen mag er gerust een versnelling hoger worden geschakeld.

Uit een publieksbevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond over de kwaliteit van de fietsinfrastructuur, -beleving en -communicatie van Geraardsbergen blijkt dat kinderen en ouderen zich op de fiets niet veilig voelen. Ook de toestand van de fietspaden laten te wensen over (teveel hobbels, putten en kasseien). Tevens laat het onderhoud van de fietspaden te wensen over (bladeren/sneeuw op de fietspaden). Fietsers laten ook weten dat er onvoldoende plaatsen op fietsen veilig en comfortabel te stallen. Er is geen meldpunt waar fietsers terecht kunnen met hun vragen en klachten. Op basis van deze ervaringen is men van oordeel dat Geraardsbergen het nog niet verdient om Fietsstad te worden.

Opvoeren van inspanningen
Groen Geraardsbergen stelt vast dat door de stad al verschillende inspanningen werden geleverd om de kwaliteit van het fietsen te verbeteren. Het invoeren van fietszones is al een stap in de goede richting, alsook de plannen om fietsbeugels op verschillende locaties te plaatsen. Maar voor Groen mag er gerust een versnelling hoger geschakeld worden. Groen heeft aan het bestuur reeds verschillende voorstellen gedaan bij het Fietsbeleidsplan 2020-2025.

Een greep:

  • We moeten afstappen van het “voorruitprincipe” waar bij het nemen maatregelen altijd voorrang wordt gegeven aan de auto. Het STOP-principe (stappen-trappen-openbaar vervoer-personenvervoer) mag geen dode letter blijven.
  • In overleg met de scholen (directies, leerlingen, ouders) nagaan hoe de schoolomgeving veiliger kan gemaakt worden voor de zwakke weggebruiker.
  • Er moeten veilige verbindingen komen naar recreatieve en culturele attractiepolen. Groen stelt voor om in overleg met de jeugdbewegingen te gaan en te kijken hoe een veilige verbinding kan gegarandeerd worden naar de verschillende jeugdlokalen.

Groen Geraardsbergen pleit voor een langetermijnvisie (10 jaar), waarbij de verschillende departementen (o.a. stadskerenvernieuwing, mobiliteit, parkeren, strategisch commercieel businessplan, lokale economie) gaan samen werken. Uitstel is dan ook geen optie! Immers er zijn verschillende hindernissen die moeten genomen worden: meningsverschillen, aangepast parkeerbeleid, niveauverschil, financiële consequenties. Groen Geraardsbergen pleit voor een gedragen plan. Alle actoren moeten betrokken worden: beleid, ambtenaren, advies- en dorpsraden.